Koopadvies Buggy

Buggy’s zijn vierwielige motorvoertuigen die met een autostuur zijn uitgerust. Men zit in kuipzeteltjes en draagt een veiligheidgordel. Het rijwielgedeelte gebruikt een buizenframe als ruggengraat. De motor van een buggy is doorgaans van een automatische versnellingsbak voorzien. Remmen en gas geven gebeurt met de voeten.

Buggy’s zijn ongeacht hun uiterlijk of motorisatie in te delen in twee groepen: die gehomologeerd zijn voor het gebruik op de openbare weg en die enkel op privaat terrein mogen rijden. Afhankelijk van het gebruik dat je van je buggy wilt maken, kies je voor de geschikte groep.

Overweeg je een buggy te kopen dan is het aangeraden eerst en vooral een budget op te maken. Daarin dien je niet alleen de aankoop van je buggy op te nemen maar ook de kosten verbonden met het aanschaffen van beschermende kledij. Alhoewel wettelijk niet verplicht is het niettemin aangeraden beschermende kledij en een valhelm te dragen, zeker als je offroad gaat rijden.

Daarnaast dien je – indien je voor een gehomologeerde versie kiest waarmee je op straat gaat rijden – ook rekening te houden met de éénmalig te betalen inschrijvingsbelasting (BIV), de jaarlijks verschuldigde wegenbelasting en natuurlijk ook de kosten voor de verzekeringspremie.

Een keuze maken uit het aanbod van buggy’s dat op de markt is, is een aangename taak. Er bestaat een niet onaanzienlijke keuze. De cilinderinhoud van de motoren varieert tussen de 50 en de 600cc. Ook hier is de trend duidelijk; meer en meer fabrikanten gaan ook buggy’s bouwen met een grote cilinderinhoud.

Omdat geen enkele buggy dezelfde rijeigenschappen heeft, laat staan dezelfde afmetingen en trekkracht, is het sterk aan te raden een testrit te maken met de buggy(s) die je als mogelijke kandidaat beschouwt.

Een buggy mag er nog fun uitzien in de folders of in de showroom, ’t is pas als je ermee gaat rijden dat je echt weet welk vlees je in de kuip hebt. Het motorkarakter, het comfort, de wegligging; alleen jij kan oordelen of die bepaalde buggy al dan niet voor jou de beste keuze is.

In tegenstelling tot bij motoren, motorscooters en quads vormt een relatief grote cilinderinhoud niet of nauwelijks voor drempelverhoging voor beginnelingen. Iedereen die met een auto kan rijden, kan ook meteen met een buggy overweg. Meer zelfs, door het feit dat een buggy een beter uitzicht geeft op de omgeving rij je er gemakkelijker mee dan met de gemiddelde auto. Ook het feit dat het merendeel van de buggy’s over een automatische versnellingsbak beschikt is daar niet vreemd aan.

Heb je beslist welke buggy je wilt kopen dan komt misschien de vraag naar boven of je een nieuw exemplaar of een tweedehands verkiest. De fabrieksgarantie op een nieuwe buggy is minstens 2 jaar; bij een tweedehands buggy, die je bij een erkende dealer koopt, is de wettelijke garantieperiode 12 maanden. Wat er in die garantie is opgenomen komt de dealer met de klant overeen in een geschreven overeenkomst. Koop je een tweedehands buggy van een particulier dan heb je in regel geen enkel verhaal mocht het voertuig achteraf mankementen vertonen.

Nog een laatste tip: ’t kan leuk en interessant zijn om je door een vriend(in) of een bekende die vertrouwd is met buggy’s te laten adviseren. Met twee weet en zie je altijd meer dan alleen!

Aangesloten artikels

  • sym
  • cagiva
  • skyteam
  • bmw
  • aprilia
  • can-am
  • ligier
  • piaggio
  • indian
  • yamaha
  • gilera
  • tgb
  • beta-motorcycles
  • ksr-moto
  • ducati
  • suzuki
  • mbk
  • zero
  • peugeot
  • victory
  • boom-trikes
  • harley-davidson
  • turbho
  • triumph
  • honda
  • husqvarna
  • royal-enfield
  • kawasaki
  • derbi
  • polaris
  • tomos
  • lml
  • brixton
  • cfmoto
  • razzo
  • neco
  • mash
  • vespa
  • guzzi