Koopadvies helmen

Een goede helm dragen is een must als je met een gemotoriseerde tweewieler, quad, buggy, of trike de baan op gaat. Alhoewel niet wettelijk verplicht te dragen indien je een buggy of een trike bestuurt, beschermt een degelijke valhelm ook op die voertuigen zowel je ogen als je hoofd tegen insecten, opspattende steentjes en vuil.

ECE gekeurd
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, er is maar één soort helm die je garandeerd voldoende bescherming biedt: die welke een ECE keurmerk draagt. Alle andere helmen hebben op het minst twijfelachtige eigenschappen als het om degelijke bescherming gaat.

Wettelijk mag je ook geen andere dan ECE gekeurde helmen dragen indien je ermee aan het verkeer deelneemt. En dat heeft zo zijn reden. Elke helm met een ECE keurmerk is getest op een welbepaald aantal punten. En die testen zijn van die aard dat – indien de helm slaagt – die de veiligheid van de helmdrager garanderen.

Koop steeds een helm met een lichte of opvallende kleur om beter op te vallen in het verkeer.

Maten
Ongeacht voor welk type helm je kiest, is de juiste maat dragen heel belangrijk. De helmmaten bestaan uit een cijfer- en een eenvoudige lettercode. De lettercode gaat van Extra Extra Small tot en met Extra Extra Large. De cijfercode geeft de omtrek van de schedel van de drager weer horizontaal gemeten met een lintmeter net boven de oren. Het spreekt vanzelf dat dit slechts een indicatie geeft van de helmmaat die voor jou past. De helm passen is de boodschap, want alleen zo kan je voelen of de helm goed zit. De maten kunnen – net als bij kledij – van merk tot merk en van model tot model verschillen. Laat je bij het maken van je keuze adviseren door je dealer.

Kinriem
Zeer belangrijk voor de veiligheid is dat de kinriem op de juiste spanning is gebracht eenmaal de helm is opgezet. Is dat niet het geval dan is het niet ondenkbaar dat de helm bij een val of een aanrijding van de schedel kan los komen. De vuistregel die je kan gebruiken om de spanning van de kinriem te controleren is eenvoudig: als je twee vingers tussen de kinriem en plaats waar de riem je lichaam raakt kunt schuiven, is de spanning correct.

Jethelm
De jethelm is een open helm die het gelaat geheel vrij laat. Deze helm zorgt dan ook slechts voor een beperkte bescherming. Bij een valpartij of een aanrijding is het niet ondenkbaar dat je gezicht en je kin schade oplopen. Ook biedt zo’n jethelm – als hij niet met een opklapbaar vizier is uitgerust – geen bescherming voor de ogen. Als je toch voor zo’n helm kiest, zorg er dan voor dat je ook steeds een verantwoorde, onbreekbare oogbescherming draagt in de vorm van een speciale veiligheidsbril. Een vuiltje, een steentje of een klein insektje wordt, eenmaal je rijdt, namelijk een projectiel dat je liever niet in je oog krijgt.

Cross helmen
Cross helmen zijn speciaal ontwikkeld voor het gebruik bij off road rijden. Door hun vorm en constructie zijn ze minder geschikt voor gewoon straatgebruik. Aerodynamisch zijn ze niet geschikt om bij hoge snelheden gebruikt te worden en om de ogen te beschermen dienen ze in combinatie met een crossbril gedragen te worden.

Integraal helm
De naam zegt het zelf; deze helm beschermt integraal je hoofd en je gezicht en biedt dus een heel grote veiligheid. Via geïntegreerde ventilatiesystemen wordt zelfs met een compleet gesloten vizier nog steeds ruim voldoende lucht in de helm aangevoerd. Om aandampen van het vizier ten gevolge van temperatuurwisselingen te beperken zijn de moderne vizieren speciaal anti-damp behandeld. Beter is het echter een speciaal binnenvizier te gebruiken dat foutloos weerstand biedt tegen aandampen.

Systeem helmen
Systeem helmen zien er in gesloten toestand uit als integraal helmen en beschermen dus het gehele hoofd van de gebruiker. Net als de integraal helmen bezitten ze een geïntegreerd ventilatiesysteem en een opklapbaar vizier. Ook dat vizier kan maar beter middels een binnenvizier tegen aandampen beveiligd worden wil men onder winterse omstandigheden een helder zicht op zijn omgeving behouden.

In tegenstelling tot de integraal helm kan echter het kinstuk van een systeem helm opgeklapt worden. Dat heeft als voordeel dat je, eenmaal tot stilstand gekomen en het kinstuk hebt opklapt, gemakkelijker met andere personen kunt communiceren, een kaart kan lezen, foto’s kan maken en rond kan kijken zonder dat je de helm moet afzetten.

Met opgeklapt kinstuk rijden is sterk af te raden. Vooreerst is de helm dan topzwaar en vangt veel wind waardoor de nekwervels nodeloos belast worden. Daarnaast is het gevaar niet onbestaande dat het kinstuk onder het rijden plots dichtklapt en daardoor voor verwarring zorgt.

Door hun constructie wegen de meeste systeemhelmen zwaarder dan een integraal helm.

Gewicht
Het gewicht van een helm bepaalt in grote mate het draagcomfort. Een zware helm belast de nekspieren en de nekgewrichten meer dan een lichtere helm. Die spieren en gewrichten zijn door de natuur gemaakt om het gewicht van een hoofd te torsen dat gemiddeld ongeveer 5 kilogram weegt. Het is dus belangrijk dat er geen overmatige druk op die lichaamsdelen wordt uitgeoefend. Specialisten uit de helmbranche formuleren het zo: een goede helm is niet extreem licht en niet buitensporig zwaar en heeft een gunstig gelegen zwaartepunt.

Interieur en onderhoud
Het interieur van zowat alle moderne helmen is uitneembaar en wasbaar. Bovendien is de stof veelal ook antibacterieel behandeld en temperatuurregulerend.
Ook het vizier dient, zowel binnen als buiten, regelmatig gereinigd te worden. Gebruik daarvoor alleen zachte doekjes en lauw water of speciaal daarvoor ontwikkelde producten.

Huishoudelijke reinigingsproducten gebruiken is uit den boze omdat die veelal alcohol en andere detergenten bevatten die de speciale beschermende eigenschappen van het vizier sterk in het gedrang brengen. Ze kunnen er de oorzaak van zijn dat een vizier breekt en op die manier ernstige schade aan het gelaat en de ogen kan veroorzaken. Een gekrast vizier vermindert het zicht aanmerkelijk en dient onverwijld vervangen te worden.

Wanneer je helm vervangen ?
Een valhelm die gevallen is of bij een ongeval betrokken is, dient steeds vervangen te worden. De reden daarvoor is dat de constructie waarschijnlijk niet meer veilig is. Om het waarom daarvan te verstaan dient men te begrijpen hoe een helm gemaakt is.

Een helm bestaat uit een harde buitenschaal en een zachtere binnenschaal. Als de helm hard in aanraking komt met een ander object wordt de buitenschaal kortstondig ingedrukt en vervormt daarbij de binnenschaal. De buitenschaal veert na de impact terug maar de binnenschaal blijft eenmaal vervormd zijn nieuwe vorm behouden. Daardoor is de samenwerking tussen de buiten- en de binnenschaal, die nodig is voor een veilige constructie, op die plaats zo verzwakt dat de helm onveilig is geworden. De enige veilige oplossing is de helm te vervangen.

Document te downloaden

Aangesloten artikels

  • polaris
  • can-am
  • kawasaki
  • tgb
  • sym
  • suzuki
  • mbk
  • skyteam
  • mash
  • bmw
  • ducati
  • brixton
  • beta-motorcycles
  • ligier
  • neco
  • derbi
  • harley-davidson
  • lml
  • vespa
  • victory
  • peugeot
  • guzzi
  • aprilia
  • zero
  • honda
  • piaggio
  • boom-trikes
  • indian
  • triumph
  • royal-enfield
  • cagiva
  • turbho
  • tomos
  • gilera
  • razzo
  • cfmoto
  • yamaha
  • ksr-moto
  • husqvarna