Koopadvies motoren

De aankoop van een motorfiets is een gebeurtenis die blijdschap schenkt. Om het ook later leuk te laten blijven kan je maar beter de voor jou beste keuze maken. Dat lijkt, zeker als je het reusachtige aanbod overziet, op het eerste gezicht misschien niet zo eenvoudig, maar met een beetje overleg en wat gezond verstand kom je er wel uit. Om je niettemin te helpen hebben we wat tips op een rijtje gezet.

Om maar meteen met de vervelende zaken te beginnen: het is helemaal geen gek idee om eerst het budget te bepalen dat je wilt spenderen. Daarbij hou je niet alleen rekening met de kostprijs van de motor, maar ook met de aankoop van degelijke, beschermende motorkledij. Verlies ook de verzekeringspremie, de éénmalig te betalen belasting op in verkeerstelling (BIV) en de jaarlijks terugkomende wegenbelasting niet uit het oog. Goed om weten: motorvoertuigen met een cilinderinhoud kleiner dan 250cc zijn vrijgesteld van wegenbelasting.

Indien je van plan bent veel kilometers te rijden met je motor is het ook niet onverstandig een raming te maken van de te verwachten onderhoudskosten. Die kunnen sterk uiteen lopen van motor tot motor en zijn ook afhankelijk van je rijstijl en het gebruik dat je van de motor maakt. Een sportief gereden motor of een motor die regelmatig met duo en bagage de baan op gaat, zal in regel meer brandstof en onderhoud vergen dan een motor die lichter wordt belast.

Heb je dat plaatje klaar dan komt de aangename klus om op zoek te gaan naar de voor jou passende motor. Bedenk voor je dat gaat doen waarvoor je in hoofdzaak je motor wilt gebruiken. Met een supersport vang je niet veel aan als je met de motor op reis wilt gaan en met een toermotor op circuit gaan rijden is ook niet meteen aan te raden.

Hou bij het maken van je keuze ook rekening met je lichaamsbouw. Als vuistregel kan je stellen dat je steeds met de beide voeten goed aan de grond moet kunnen. Let er ook op dat je de motor gemakkelijk kunt hanteren. Er komt altijd een moment waarop je de motor moet parkeren, manoeuvreren, uit een garage halen en dat gebeurt lang niet altijd onder ideale omstandigheden.

Ook in verband daarmee is het zeer belangrijk dat je een proefrit maakt met de motor(en) die je als potentiële partner viseert. Een motor mag nog zo comfortabel zitten in de showroom, ’t is pas eenmaal je ermee op de baan bent dat je voelt hoe het zitcomfort is, of het stuurgedrag je al dan niet ligt en of het motorkarakter bij je past.

Op gebied van vermogen en cilinderinhoud is het als beginneling aangeraden om niet meteen te hoog te mikken. Met een lichte of middenklas motor leer je de knepen van het vak sneller, beter en gemakkelijker dan op een zware, snelle motor. Vergeet ook niet dat een motor veel sneller accelereert dan een auto met hetzelfde motorvermogen. Het veel lagere gewicht en het kleinere frontale oppervlak van de motor staan daar borg voor.

Vergelijk ook geen appels met peren. Met ABS uitgeruste motoren kosten in regel meer dan motoren zonder deze voorziening. Daar tegenover staat dat de ABS modellen een verhoogde veiligheid bieden in het verkeer. Een motor met ABS gaat niet slippen als de remmen vol aan het werk worden gezet. De kans dat je ten val komt tijdens een noodstop is dan ook vele keren kleiner.

De fabrieksgarantie op een nieuwe motor is minstens 2 jaar; bij een tweedehands motor, die je bij een erkende dealer koopt, is de wettelijke garantieperiode 12 maanden. Wat er in die garantie is opgenomen komt de dealer met de klant overeen in een geschreven overeenkomst. Koop je een tweedehands motor van een particulier dan heb je in regel geen enkel verhaal mocht het voertuig achteraf mankementen vertonen.

Goed om weten: na 2 jaar rijervaring met het rijbewijs voor de auto (B) mag je ook zonder specifiek rijbewijs of examen ook met een motorfiets tot 125cc (max. 11 kW) rijden als je je rijbewijs hebt behaald voor 1 mei 2011. Een minimale opleiding is altijd sterk aan te bevelen. Wie pas na 1 mei 2011 zijn rijbewijs heeft behaald, moet 4 uur opleiding in een rijschool volgen.

Nog een laatste tip: ’t kan leuk en interessant zijn om je door een vriend(in) of een bekende die vertrouwd is met motorrijden te laten adviseren. Met twee weet en zie je altijd meer dan alleen!

Aangesloten artikels

  • vespa
  • bmw
  • sym
  • mbk
  • ducati
  • aprilia
  • peugeot
  • boom-trikes
  • tomos
  • yamaha
  • tgb
  • victory
  • razzo
  • turbho
  • guzzi
  • suzuki
  • beta-motorcycles
  • triumph
  • mash
  • harley-davidson
  • piaggio
  • polaris
  • neco
  • indian
  • cagiva
  • ligier
  • skyteam
  • can-am
  • brixton
  • royal-enfield
  • kawasaki
  • husqvarna
  • ksr-moto
  • derbi
  • lml
  • gilera
  • cfmoto
  • zero
  • honda