Koopadvies motorscooters

De aankoop van een motorscooter is een gebeurtenis die blijdschap schenkt. Om het ook later leuk te laten blijven, kan je maar beter de beste keuze maken. Dat lijkt, zeker als je het reusachtige aanbod overziet, op het eerste gezicht misschien niet zo eenvoudig, maar met een beetje overleg en wat gezond verstand kom je er wel uit. Om je niettemin te helpen hebben we wat tips op een rijtje gezet.

Om maar meteen met de vervelende zaken te beginnen: het is helemaal geen gek idee om vooraf het budget te bepalen dat je wilt spenderen. Daarbij hou je niet alleen rekening met de kostprijs van de motorscooter maar ook met de aankoop van degelijke, beschermende kledij. Verlies ook de verzekeringspremie, de éénmalig te betalen belasting op in verkeerstelling (BIV) en de jaarlijks terugkomende wegenbelasting niet uit het oog. Motorscooters met een cilinderinhoud kleiner dan 250cc zijn vrijgesteld van wegenbelasting.

Indien je van plan bent veel kilometers te rijden met je motorscooter is het ook niet onverstandig een raming te maken van de te verwachten onderhoudskosten. Die kunnen sterk uiteen lopen van model tot model en zijn ook afhankelijk van je rijstijl en het gebruik dat je van de motorscooter maakt. Een sportief gereden motorscooter of een motorscooter die regelmatig met duo en bagage de baan op gaat zal in regel meer brandstof en onderhoud vergen dan een motorscooter die lichter wordt belast.

Heb je dat plaatje klaar dan komt de aangename klus om op zoek te gaan naar de voor jou passende motorscooter. Bedenk voor je dat gaat doen waarvoor je in hoofdzaak je motorscooter wilt gaan gebruiken. Hoofdzakelijk woon/werkverkeer in de stad vergt geen bijzonder krachtige motor. Regelmatig rijden op de snelweg vereist dat wel.

Hou bij het maken van je keuze ook rekening met je lichaamsbouw. Als vuistregel kan je stellen dat je steeds met de beide voeten goed aan de grond moet kunnen. Let er ook op dat je de motorscooter gemakkelijk kunt hanteren. Er komt altijd een moment waarop je de motorscooter moet parkeren, manoeuvreren, uit een garage halen en dat gebeurt lang niet altijd onder ideale omstandigheden.

Ook in verband daarmee is het zeer belangrijk dat je een proefrit maakt met de scooter(s) die je als potentiële partner viseert. Een motorscooter mag nog zo comfortabel zitten in de showroom, ’t is pas eenmaal je ermee op de baan bent dat je voelt hoe het zitcomfort is, of het stuurgedrag je al dan niet ligt en of het motorkarakter bij je past.

Op gebied van vermogen en cilinderinhoud is het als beginneling aangeraden om niet meteen te hoog te mikken. Met een lichte of middenklas motorscooter leer je de knepen van het vak sneller, beter en gemakkelijker dan op een zware, snelle motorscooter. Vergeet ook niet dat een motorscooter veel sneller accelereert dan een auto met hetzelfde motorvermogen. Het veel lagere gewicht en het kleinere frontale oppervlak van de motor staan daar borg voor.

Vergelijk ook geen appels met peren. Met ABS uitgeruste motorscooters kosten in regel meer dan die modellen zonder deze voorziening. Daar tegenover staat dat de ABS modellen een verhoogde veiligheid bieden in het verkeer. Een motorscooter met ABS gaat niet slippen als de remmen vol aan het werk worden gezet. De kans dat je ten val komt tijdens een noodstop is dan ook vele keren kleiner.

De fabrieksgarantie op een nieuwe motorscooter is minstens 2 jaar; bij een tweedehands motorscooter, die je bij een erkende dealer koopt, is de wettelijke garantieperiode 12 maanden. Wat er in die garantie is opgenomen komt de dealer met de klant overeen in een geschreven overeenkomst. Koop je een tweedehands motorscooter van een particulier dan heb je in regel geen enkel verhaal mocht het voertuig achteraf mankementen vertonen.

Goed om weten: na 2 jaar rijervaring met het rijbewijs voor de auto (B) mag je ook zonder specifiek rijbewijs of examen ook met een scooter tot 125cc (max. 11 kW) rijden, als je je rijbewijs hebt gehaald voor 1 mei 2011. Een minimale opleiding is altijd sterk aan te bevelen. Wie pas na 1 mei 2011 zijn rijbewijs heeft gehaald, moet een opleiding van 4u in een rijschool volgen.

Nog een laatste tip: ’t kan leuk en interessant zijn om je door een vriend(in) of een bekende die vertrouwd is met het rijden met een motorscooter te laten adviseren. Met twee weet en zie je altijd meer dan alleen!

 

Aangesloten artikels

  • harley-davidson
  • skyteam
  • ducati
  • lml
  • neco
  • bmw
  • beta-motorcycles
  • gilera
  • triumph
  • suzuki
  • royal-enfield
  • turbho
  • polaris
  • brixton
  • boom-trikes
  • guzzi
  • honda
  • mash
  • husqvarna
  • can-am
  • aprilia
  • tgb
  • cagiva
  • peugeot
  • kawasaki
  • tomos
  • ksr-moto
  • cfmoto
  • zero
  • indian
  • sym
  • fb-mondial
  • piaggio
  • ligier
  • derbi
  • victory
  • orcal
  • mbk
  • vespa
  • yamaha