10% méér gemotoriseerde tweewielers ingeschreven

In het eerste kwartaal van dit jaar heeft de groei van het aantal inschrijvingen van nieuwe gemotoriseerde tweewielers (motorfietsen en scooters) zich doorgezet. FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie, noteerde een groei van 10% ten opzichte van dezelfde periode in 2017. 2018 werd afgesloten met een groei van 11%. Worden de bromfietsen meegeteld, dan is de stijging van de totale markt van gemotoriseerde tweewielers 23,8%.

 

Uit de gegevens van FEBIAC blijkt dat er in de eerste drie maanden 6.862 nieuwe motoren, scooters en trikes zijn ingeschreven, een goede 620 méér dan in het eerste kwartaal van 2018. De groei is deels te verklaren door de lancering van nieuwe modellen en deels door de mobiliteitsproblematiek waarvoor de gemotoriseerde tweewieler een interessante oplossing is. Weggebruikers op motoren en scooters kunnen immers dankzij de smalle bouw van hun voertuigen gemakkelijk door het drukke verkeer, zowel in het stadsverkeer als in fileverkeer op de snelweg (waar het toegelaten is dat zij zich verplaatsen tussen rijen auto’s zolang de snelheid van het autoverkeer onder de 50 km/uur ligt en het onderlinge snelheidsverschil niet groter is dan 20 km/u).

 

Mobiliteitsoplossing

Indicaties voor de motor en scooter als mobiliteitsoplossing zijn de groeicijfers van de categorieën die zich goed lenen voor druk woon-werkverkeer. Bij de 125 cc scooters (waarmee ook met een rijbewijs B gereden mag worden als dat minstens twee jaar in het bezit is, na 2011 mits het volgen van 4u opleiding en een motorrijschool), de basic/roadster (veelal middelzware motoren) en trailmotoren (de reisenduro’s ) stegen de inschrijvingen met respectievelijk 14,1%, 18,3% en 14,4% meer dan het gemiddelde van de markt.

Wordt er gekeken naar regionale verschillen dan is de groei sterk in de dichtbevolkte gebieden van ons land (de provincies Antwerpen, Oost-Vlaanderen, Vlaams Brabant…). Brussel hoofdstad, Antwerpen, Vlaams- en Waals Brabant en Oost Vlaanderen zijn goed voor zo’n 55% van alle inschrijvingen. Het aandeel van Antwerpen in de nieuwe inschrijvingen is 17,1%, dat van Oost-Vlaanderen 14%, en dat van het centrum van het land (Brussel hoofdstad en Vlaams- en Waals Brabant) 24,3%.

 

Nieuwe modellen

Nieuwe modellen geven ook een ‘boost’ aan de markt. Dat blijkt onder meer uit de positie van BMW in de top tien van meest ingeschreven merken en in die van de populairste modellen. Midden vorig jaar kondigde het Duitse merk een R1250 aan als opvolger van de  R1200. De verschillende uitvoeringen van dat vernieuwde model zitten meteen aan de top van ranglijst. En van die nieuwe modellen zijn er direct ook fors meer ingeschreven dan de voorganger in de eerste drie maanden van 2018. BMW neemt dankzij die R1250 de nummer één plaats in in de rangschikking van de merken. Het Duitse merk ging er 20,4% op vooruit.

Daarmee is BMW echter niet het snelst groeiende merk in de top tien. Die eer is weggelegd voor Honda dat als nummer twee 33% beter doet dan vorig jaar. De marktleider van 2018, Yamaha, komt op de derde plaats uit (+1,2%) voor sterke groeiers als Kawasaki (+17,1%) en KTM (+11,3%). Zeven van de tien topmerken noteren een vooruitgang die boven het gemiddelde van de markt ligt.

 

Bromfiets houdt stand

Bij de bromfietsen (waar in de categorie tot 45 km/uur tegenwoordig ook de snelle elektrische fietsen bij gerekend worden) ging het aantal nieuwe inschrijvingen van 3.676 in 2018 naar 5.408 dit jaar, een stijging met 47,1%. Die stijging komt zowel op het conto van de aan populariteit winnende (snelle) elektrische fietsen als van de klassieke bromfietsen, zowel in de categorie A (tot 25 km/uur) als in de categorie B (tot 45 km/uur). Op basis van de cijfers kan gesteld worden dat de klassieke bromfiets zich goede staande houdt. In de 25 km/uur noteren de klassieke merken als SYM, KYMCO en Peugeot groeicijfers. Bij de 45 km/uur bromfietsen kennen merken als SYM en Piaggio ook een sterke vooruitgang (al is die minder uitgesproken als de evolutie bij de speed-pedelecs). Het voordeel van de ‘klassieke’ bromfietsen is ook dat die afgeleid zijn van zwaardere motor- en scooter modellen, wat zich uit in een grote stabiliteit en goede remmen.

top 10 merken

2018 aandeel 2019 aandeel evolutie  
BMW 937 15,10% 1128 16,50% 20,40%
Honda 640 10,30% 851 12,50% 33,00%
Yamaha 747 12% 756 11,10% 1,20%
Kawasaki 568 9,20% 665 9,70% 17,10%
KTM 435 7% 484 7,10% 11,30%
Harley-Davidson 450 7,30% 444 6,50% -1,30%
Piaggio 389 6,30% 441 6,50% 13,40%
Triumph 283 4,60% 245 3,60% -13,40%
SYM 200 3,20% 228 3,30% 14%
Suzuki 240 3,90% 206 3% -14,20%
           
Totale markt 6206   6826   10%

 

Top tien modellen          
  2018 aandeel 2019 aandeel evolutie
BMW R1250 GS   283 4,30%
BMW R1250 GS Adventure      247 3,80%
Piaggio Vespa GTS300  152 2,60% 167,00% 2,60% 9,90%
Piaggio Vespa GTS125 104 1,80% 136 2,10% 30,80%
Kawasaki Z900 94 1,60% 135 2,10% 43,60%
BMW R1250RT  116 1,80%
Yamaha YP 125 Majesty     109 1,70%
Yamaha MT-07 92 1,60% 100 1,50% 8,70%
Yamaha Tracer 900     94 1,40%  
Yamaha XSR900 11 1,90% 91 1,40% -18%
           
Totale markt 5914   6544   10,65%
naar cilinderinhoud          
  2018 aandeel 2019 aandeel evolutie
tot 125 cc 1450 23,40% 1618 23,7 11,60%
126-250 cc   155 2,50% 108 1,60% -30,30%
251-500 cc 974 15,70% 1048 15,40% 7,60%
501-750 cc 896 14,40% 967 14,10% 7,90%
751-1000 cc  898 14,50% 1146 16,80% 27,60%
plus 1000 cc  1833 29,50% 1939 28,40% 5,80%
           
Totale markt 6206   2826   10%

 

naar categorie          
  2018 aandeel 2019 evolutie  
scooter tot 125 cc 844 13,60% 9363 14% 14,10%
scooter plus 125 cc 486 7,80% 535 7,80% 10,10%
motor tot 125 cc  553 8,90% 602 8,80% 8,90%
basic/roadster 1363 22% 1613 23,50% 18,30%
custom  405 6,50% 372 5,40% -9,10%
supersport  163 2,60% 204 3% 25,20%
sport-touring 62 1% 30 0,40% -51,60%
touring 374 6% 414 6% 10,70%
trail                                      1300 20,90% 1489 21,70% 14,50%
enduro  337 5,40% 317 4,60% -5,90%
trike                                65 1% 92 1,30% 41,50%
quad 169 2,70% 125 1,80% 26%
buggy 3
andere 54 0,90% 55 0,80% 1,90%
onbekend 2
           
totale markt 6206   6862   10%
per provincie             
  2018 aandeel 2019 aandeel evolutie
Antwerpen 1067 17,20% 1164 17,10% 9,10%
Brussel hoofdstad 506 2,80% 525 7,70% 3,80%
Vlaams Brabant 740 11,90% 815 11,9 10,10%
Waals Brabant 322 5,20% 341 5% 5,90%
Oost-Vlaanderen 836 13,50% 961 14,10% 15%
West-Vlaanderen 606 9,80% 691 10,10% 14%
Henegouwen 699 11,30% 717 10,50% 2,60%
Luik 514 8,30% 686 10,10% 33,50%
Limburg 432 7% 439 6,40% 1,60%
Luxemburg 179 2,90% 175 2,60% -2,20%
Namen 305 4,90% 312 4,60% 2,30%
  6206   6826   10%

 

top vijf brommers tot 25 km/u          
  2018 aandeel 2019 aandeel evolutie
SYM 289 17,70% 429 28,9 48,40%
GTS 53 3,25% 159 10,70% 200%
KYMCO 135 8,30% 145 9,80% 7,40%
Peugeot 11 6,80% 134 9% 20,70%
NECO 78 4,80% 119 8% 52,60%
           
Totale markt 1630   1486   -8,80%

 

top vijf brommers tot 45 km/uur          
  2018 aandeel 2019 evolutie  
Stromer 100 4,90% 922,00% 23,50% 822,00%
Riese & Müller 240 11,70% 524 13,40% 118,3
SYM 207 10,10% 247 6,30% 19,30%
Piaggio 134 6,60% 196 5% 46,30%
Trek 8 0,40% 171 4,40% 2037,50%
           
Totale markt 2046   3922   91,69%

 

(bron FEBIAC)

 

 

Aangesloten artikels

Tijd dringt voor aanvraag nummerplaat brommers

Lees meer

OPINIE: nieuwe brommers zijn euro4

Lees meer

Aprilia op EICMA 2019: de nieuwe RS 660, gemoderniseerde klassiekers en nieuw concept

Lees meer

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven

Lees meer

Meest geraadpleegde artikels

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven (39059)

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer (27252)

Lees meer

125 cc-scooter of motor: ook met rijbewijs B een mobiliteitsoplossing (7915)

Lees meer

Premie voor elektrische scooters en motors (7655)

Lees meer

Waarom blijft het zo stil rond de motor of de scooter tijdens de week van de mobiliteit? (6958)

Lees meer

Files nemen toe. Gemotoriseerde tweewielers worden te weinig ingezet voor woon-werkverkeer (6210)

Lees meer

Technologische vooruitgang maakt motor- en scooterrijden veiliger (6179)

Lees meer

  • piaggio
  • polaris
  • honda
  • royal-enfield
  • can-am
  • triumph
  • suzuki
  • beta-motorcycles
  • orcal
  • boom-trikes
  • gilera
  • mbk
  • turbho
  • tgb
  • peugeot
  • ksr-moto
  • mash
  • vespa
  • guzzi
  • yamaha
  • aprilia
  • cagiva
  • tomos
  • harley-davidson
  • brixton
  • skyteam
  • kawasaki
  • bmw
  • cfmoto
  • victory
  • zero
  • ligier
  • derbi
  • husqvarna
  • ducati
  • lml
  • sym
  • fb-mondial
  • indian
  • neco

Mis niks van het Belgische motornieuws!

Schrijf je in op de newsletter van moto.be

Hoe me informeren over de uitschrijving en het gebruik van mijn gegevens?