2018: uitzonderlijk motor- en scooterjaar

De sector van de motoren en scooters mag terugkijken op een zeer goed 2018. Het aantal inschrijvingen steeg met 11% ten opzichte van 2017, zo blijkt uit cijfers van FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie. Bij de bromfietsen en speed-pedelecs was er ook sprake van groei: daar ging het totale aantal inschrijvingen in vergelijking met 2017 met bijna 13% omhoog.

 

2018 zal de geschiedenis in gaan als een zeer goed jaar voor de sector van de gemotoriseerde tweewielers. Er werden immers 11% meer inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters genoteerd dan in 2017. Het totaal aantal nieuwe inschrijvingen in 2018 kwam daarmee op bijna 25.000 (24.704). Daarmee is 2018 haast even goed als 2016 toen er 25.507 nieuwe inschrijvingen waren. 2016 was echter een a-typisch jaar, omdat toen nog veel motoren die onder de Euro3-norm vielen ingeschreven werden met het oog op het van kracht worden van de Euro4-norm in 2017.

De afgelopen vijf jaar ging het aantal nieuwe inschrijvingen er met 12% op vooruit. In het begin van dit decennium was er steeds een lichte groei van zo’n 4% (2016 en 2017 komen uit op een jaargemiddelde van 4,3%). 2018 is met 11% op jaarbasis uitzonderlijk. De zeer goede weersomstandigheden afgelopen jaar is één van de verklaringen daarvoor.

 

 

125 cc

Ook de filedruk in ons land is een verklaring. Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC: “We zijn ervan overtuigd dat de toenemende verkeersdrukte een motiverende factor is om de aankoop van een scooter of motorfiets te overwegen.”

Dat de motor en scooter meer als mobiliteitsoplossing gekozen wordt, blijkt ook uit het soort motoren en scooters dat gekozen wordt. Het gaat veelal om lichte scooters en praktische motoren (basic/roadsters en reisenduro’s). Zo kende de categorie tot 125 cc een sterke vooruitgang. Die motoren en scooters zijn handig in het stadsverkeer en op kortere afstanden naar de grote agglomeraties. Ze zijn doorgaans ook interessant van prijs. Bovendien is de stap naar een 125 cc’er gemakkelijk: wie twee jaar een rijbewijs B in het bezit heeft, kan zonder bijkomend examen met een 125 cc’er het verkeer in op voorwaarde dat die motor of scooter een vermogen heeft van minder dan 15 pk-11kW (houders van een rijbewijs B afgegeven na januari 2011 moeten wel verplicht vier uur scholing volgen).

Opvallend is ook de groei van de 125 cc motorfietsen met 30%. Het zijn niet alleen de rijbewijs B-houders die met dergelijke motoren gaan rijden, maar ook de jongeren. Motorrijden blijkt niet alleen een oplossing voor mobiliteitsproblemen, het is op zichzelf een bezigheid met een hoog fun-gehalte.

 

 

Toptien

In de toptien van de merken is de koppositie overgenomen door Yamaha dat een kleine voorsprong heeft op BMW. Honda komt op de derde plaats gevolgd door Piaggio (Vespa) en Kawasaki. Er zijn overigens verschillen in evolutie: alle toptien merken gaan er wel op vooruit, maar ze kennen niet allemaal een vooruitgang die gelijkloopt met het marktgemiddelde. Vooral voor Yamaha, Harley-Davidson, KTM en Suzuki zijn er cijfers te noteren die ver boven dat gemiddelde liggen.

Bij de populairste modellen voert Piaggio met de Vespa 300GTS en de Vespa 125GTS de ranglijst aan. BMW neemt met de R1200GS, de R1200RT en de R1200 GS Adventure de derde, vijfde en zesde plaats in. Yamaha’s topmodel is de MT07/SRX700. De toptien bestaat vooral uit modellen die veel ingezet worden in woon-werkverkeer.

 

Bromfietsen

Bij de bromfietsen is er sprake van een groei én een daling. In de categorie A (tot 25 km/uur) daalden de inschrijvingen ten opzichte van 2017 met 20% en in de categorie B (tot 45 km/uur) stegen die met 40%. De totale bromfietsmarkt steeg met 12,9%. Snelle elektrisch ondersteunde fietsen (speed-pedelecs tot 45 km/uur) moeten ook ingeschreven worden in de categorie B. Een groot deel van de groei komt voor rekeningen van die tweewielers. Overigens lijkt het erop dat de consument de categorie A-bromfiets inruilt voor een fiets met elektrische ondersteuning (tot 25 km/uur).

 

 

Motorsalon: uitgebreid aanbod

Van 18 tot 27 januari 2019 heeft het Auto- en Motorsalon in Brussel plaats. In het Heizelcomplex zijn de paleizen 8 en 9 ingeruimd voor de motoren en scooters. Zowat alle merken die in België op de markt zijn, hebben er een stand. Bovendien is er in vergelijking met voorgaande jaren een grotere deelname aan het salon van aanbieders van kleding, helmen en accessoires. Voor motor- en scooterrijders is de overdekte Parking A gratis ter beschikking.

 

 

 

Top tien merken (tweewielers, trikes, quads) 2018

 

2017

aandeel

2018

aandeel

evolutie

1) Yamaha

2.650

11,90%

3.105

12,60%

17,20%

2) BMW

2.961

13,30%

3.071

12,40%

3,70%

3) Honda

2.574

11,60%

2.713

11%

5,40%

4) Piaggio

2.071

9,30%

2.267

9,20%

9,50%

5) Kawasaki

1.719

7,70%

1.830

7,40%

6,50%

6) Harley-Davidson

1.402

6,30%

1.655

6,70%

18,10%

7) KTM

1.235

5,60%

1.515

6,10%

22,70%

8) SYM

965

4,30%

1.016

4,10%

5,30%

9) Triumph

935

4,20%

938

3,80%

0,30%

10) Suzuki

600

2,70%

796

3,20%

32,70%

Totaal

22.247

 

24.704

 

11%

 

Top tien modellen (tweewielers) 2018

 

2017

aandeel

2018

aandeel

evolutie

1) Vespa GTS300

639

3%

849

3,60%

32,70%

2) Vespa GTS125

587

2,80%

691

2,90%

17,70%

3) BMW R1200GS

576

2,70%

534

2,30%

-7,30%

4) Yamaha MT07/XSR700

276

1,30%

467

2%

69,20%

5) BMW R1200RT

388

1,90%

458

2%

18%

6) BMW GS1200 Adv.

480

2,30%

455

1,90%

-5,20%

7) Yamaha X-Max 125

253

1,20%

400

1,70%

58,10%

8) SYM GTS 125i

381

1,80%

354

1,50%

-7,10%

9) Kawasaki Z900

305

1,50%

352

1,50%

15,40%

10) Yamaha MT09/XSR900

448

2,10%

339

1,40%

-24,30%

 

 

 

Indeling volgens cilinderinhoud

 

2017

aandeel

2018

aandeel

evolutie

< 125 cc

6.644

29,90%

7.542

30,53%

13,50%

126 – 250 cc

494

2,20%

470

1,90%

-4,90%

251 – 500 cc

3.143

14,10%

3.910

15,80%

24,40%

501 – 750 cc

3.278

14,70%

3.266

13,20%

-0,40%

751 – 1000 cc

3.323

14,90%

3.564

14,30%

7,30%

> 1000 cc

5.365

24,10%

5.952

24,10%

10,90%

Totaal

22.247

 

24.704

 

11%

 

Evolutie per categorie 2018

 

2017

aandeel

2018

aandeel

evolutie

Scooter <125 cc

4.301

19,30%

4.426

17,90%

2,90%

Scooter >125 cc

2.025

9,10%

2.213

9%

9,30%

Motor <125 cc

2.160

9,70%

2.837

11,50%

31,30%

Basic/roadster

5.112

23%

5.515

22,30%

7,90%

Custom

1.099

4,90%

1.474

6%

34,10%

Supersport

638

2,70%

654

2,70%

2,50%

Sport-touring

211

1%

169

0,70%

-19,90%

Touring

1.070

4,80%

1.357

5,50%

26,80%

Trail

3.510

15,80%

3.843

15,60%

9,50%

Enduro

848

3,80%

968

3,90%

14,20%

Trial

81

0,40%

63

0,30%

-22,20%

Trike

286

1,30%

324

1,30%

13,30%

Quad

667

3%

591

2,40%

-11,40%

Buggy

4

1

 

Andere

235

1,10%

265

1,10%

12,80%

Onbekend

 

3

 

Totaal

22.247

 

24.703

 

 

 

Groei per provincie 2018

 

2017

aandeel

2018

aandeel

evolutie

Antwerpen

3.561

16%

4.090

16,50%

14,90%

Brussel

1.942

8,70%

2.175

8,80%

12%

Vlaams-Brabant

2.607

11,70%

2.756

11,20%

5,70%

Waals-Brabant

1.125

5,10%

1.174

4,80%

4,30%

West-Vlaanderen

2.131

9,60%

2.456

9,90%

15,20%

Oost-Vlaanderen

2.845

12,80%

3.216

13%

13%

Henegouwen

2.478

11,10%

2.668

10,80%

7,70%

Luik

2.232

10%

2.392

9,80%

7,20%

Limburg

1.712

7,70%

1.959

7,90%

14,40%

Luxemburg

610

2,70%

684

2,80%

12,10%

Namen

1.004

4,50%

1.133

4,60%

12,80%

Totaal

22.247

 

 

24.703

 

 

 

 

Evolutie over vijf jaar

 

inschrijvingen

evolutie

2014

22.022

 

2015

22.922

4,10%

2016*

25.507

11,30%

2017*

22.247

-12,80%

2018

24.703

11%

     

* voor de a-typische jaren 2016 en 2017 kwam het gemiddelde op 23.890 per jaar, een stijging van 4,3%)

 

Top vijf merken bromfietsen A (< 25 km/uur) 2018

 

2017

aandeel

2018

aandeel

evolutie

1) SYM

1.384

15,50%

1.630

22,90%

17,70%

2) Stromer

1.904

21,30%

780

11%

-59%

3) KYMCO

951

10,70%

685

9,60%

-28%

4) Peugeot

824

9,20%

639

9%

-22,50%

5) GTS

 

613

8,60%

 

Totale markt

8.925

 

7.116

 

-20,30%

 

Top vijf merken bromfietsen B (< 45 km/uur) 2018

 

2017

aandeel

2018

aandeel

evolutie

1) Stromer

104

1%

2.278

15%

2090,40%

2) Riese & Muller

679

6,30%

2.189

14,40%

222,40%

3) SYM

945

8,80%

1.014

6,70%

7,30%

4) Piaggio

1.048

9,70%

888

5,90%

-15,30%

5) Specialized

87

0,80%

700

4,60%

704,60%

Totale markt

10.801

 

15.158

 

40,34%

Aangesloten artikels

Triumph presenteert nieuwe Tiger 1200 en 800 op EICMA

Lees meer

Elektrische Vespa Elettrica concept en Vespa 946 RED

Lees meer

Markt gemotoriseerde tweewielers herneemt in maart

Lees meer

Europese motormarkt met 10% gestegen in 2018

Lees meer

Meest geraadpleegde artikels

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven (37898)

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer (25079)

Lees meer

Waarom blijft het zo stil rond de motor of de scooter tijdens de week van de mobiliteit? (6252)

Lees meer

Premie voor elektrische scooters en motors (6164)

Lees meer

Files nemen toe. Gemotoriseerde tweewielers worden te weinig ingezet voor woon-werkverkeer (5487)

Lees meer

Technologische vooruitgang maakt motor- en scooterrijden veiliger (5476)

Lees meer

Motoren en scooters, een oplossing voor de mobiliteitsproblemen (5263)

Lees meer

  • fb-mondial
  • mbk
  • indian
  • turbho
  • beta-motorcycles
  • sym
  • polaris
  • victory
  • tomos
  • neco
  • mash
  • gilera
  • can-am
  • peugeot
  • guzzi
  • suzuki
  • harley-davidson
  • lml
  • yamaha
  • kawasaki
  • husqvarna
  • orcal
  • aprilia
  • triumph
  • ligier
  • brixton
  • derbi
  • tgb
  • vespa
  • skyteam
  • ducati
  • ksr-moto
  • cfmoto
  • royal-enfield
  • bmw
  • zero
  • honda
  • cagiva
  • piaggio
  • boom-trikes

Mis niks van het Belgische motornieuws!

Schrijf je in op de newsletter van moto.be

Hoe me informeren over de uitschrijving en het gebruik van mijn gegevens?