Inschrijvingen motoren en scooters: lichte vooruitgang

In de periode januari – september 2019 is het aantal inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters in ons land met 1,6% gestegen in vergelijking met dezelfde periode in 2018. In de eerste negen maanden van dit jaar zijn er 22.035 nieuwe gemotoriseerde tweewielers ingeschreven. Intussen is het totaal aantal ingeschreven motoren en scooters in het Belgische voertuigenpark gestegen tot 499.100. Bij de bromfietsen is er een sterke stijging (+ 36%) mede veroorzaakt door de snelle elektrische fietsen.

De maandelijkse inschrijvingen van motoren en scooters vertonen dit jaar een grillige verloop: maanden met stijging worden afgewisseld door maanden met een daling. De oorzaken worden onder meer gezocht in de weersomstandigheden: slecht weer en – vreemd genoeg – te goed weer (de hittegolven van juli). Maar met een totaal van 22.035 nieuw ingeschreven motoren en scooters in de eerste negen maanden van dit jaar is er toch een kleine stijging van 1,6% ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2018.

In de toptien van de merken neemt BMW de eerste plaats in gevolgd door Yamaha, Honda, Kawasaki en Piaggio (Vespa). Bij de merken is er geen eenduidige ontwikkeling: het ene kent een sterke stijging, terwijl het andere in de min gaat. Veel heeft te maken met het op de markt komen van nieuwe modellen (zoals bij BMW) en met interessante commerciële acties (zoals bij Kawasaki).

Regionale verschillen

Regionaal is er eveneens geen gelijke ontwikkeling. In Brussel hoofdstad en de provincies West-Vlaanderen, Luik en Luxemburg is er sprake van een (soms sterke) daling. In Antwerpen, Vlaams- en Waals-Brabant, Namen en Oost-Vlaanderen is er een stijging terwijl het aantal inschrijvingen in Henegouwen nagenoeg status quo is. Opvallend is wel dat juist in de provincies met veel verkeersproblemen op de snelwegen de groei boven het nationaal gemiddelde ligt. Antwerpen is ook de provincie met het grootste aandeel in de nieuwe inschrijvingen (16,5%) met Oost-Vlaanderen op de tweede plaats (13,3%) en Vlaams-Brabant als derde (11,4%). In die provincies is de gemotoriseerde tweewieler een middel om sneller door de dichtslibbende verkeersstroom te geraken.

Praktische motoren en scooters

Ook uit het overzicht van de inschrijvingen per categorie blijkt dat ‘praktische’ motoren en scooters het goed doen. Scooters zijn met 5.640 eenheden goed voor iets meer dan een kwart van de inschrijvingen. De basic/roadster (ook wel naked of semi-naked bikes genoemd) komen aan 23,8% en kennen een stijging van 5,8%. Trail-motoren (reisenduro’s met een breed stuur, een rechte zithouding en goed zicht op de weg) hebben een aandeel van 17,5%. Het aantal inschrijvingen ervan stijg met 10,9%. Die drie categorieën komen samen op een aandeel van 67% van het totaal. Het zijn ook modellen uit die segmenten die veel voorkomen in het woon-werkverkeer. In de toptien van de meest ingeschreven modellen zijn de gemotoriseerde tweewielers uit die categorieën eveneens dominant met vier scooters, drie trailmotoren en twee basic/roadsters.

Naar het half miljoen

Inmiddels zijn er in ons land bijna een half miljoen motoren en scooters ingeschreven. Cijfers van Statbel, het Belgische statistiekbureau, wijzen uit dat er op 1 augustus 499.110 motoren en scooters in het Belgische voertuigenpark waren. Op tien jaar tijd zijn er bijna 100.000 gemotoriseerde tweewielers bijgekomen (in 2009 werd de kaap van 400.000 genomen). Er is welk sprake van een veroudering van het park: zo’n 60% van de ingeschreven motoren en scooters is tien jaar of ouder.

Groei bij de brommers

De evolutie bij de bromfietsen is zeer positief. De klasse A (topsnelheid tot 25 km/uur) en de klasse B (topsnelheid tot 45 km/uur) komen samen op een totaal van 22.642 eenheden. Dat is 36% meer dan in dezelfde periode van 2018. De klasse B stijgt spectaculair met 57%. Dat is toe te schrijven aan de populariteit van de speed pedelecs, de elektrische fietsen die als ze sneller gaan dan 25 kilometer per uur als bromfiets ingeschreven moeten worden. Maar de ‘klassieke’ bromfietsmerken als SYM en Piaggio houden stand en kennen een lichte groei. Het aantal in de klasse A daalt licht met 4,2%, maar de gevestigde merken (met verbrandingsmotoren) behouden of versterken hun positie in de top vijf.

 

aantal inschrijvingen van nieuwe motoren, scooters, quads en trikes jan-sept 2019        
  merk   2018   aandeel   2019   aandeel   evolutie
1 BMW   2.726   12,60%   2.976   13,50%   9,20%
2 Yamaha   2.787   12,90%   2.694   12,20%   -3,30%
3 Honda   2.349   10,80%   2.617   11,90%   11,40%
4 Kawasaki   1.643   7,60%   1.964   8,90%   19,50%
5 Piaggio   1.960   9%   1.812   8,20%   -7,60%
6 Harley-Davidson   1.509   7%   1.343   6,10%   -11%
7 KTM   1.285   5,90%   1.322   6%   2,90%
8 SYM   896   4,10%   872   4%   -2,70%
9 Triumph   853   3,90%   770   3,50%   -9,70%
10 Suzuki   718   3,30%   604   2,70%   -15,90%
  totaal   21.695       22.035       1,60%
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
Evolutie naar cilinderinhoud jan – sept 2019                
                       
  inhoud     2018   aandeel 2019   aandeel   evolutie
  min 125 cc     6.491   29,90% 6.314   28,70%   -2,70%
  126-250 cc     396   1,80% 343   1,60%   -13,40%
  251-500 cc     3.355   15,50% 3.506   15,90%   4,50%
  501-750 cc     2.882   13,30% 3.132   14,20%   8,70%
  751-1000 cc     3.197   14,70% 3.523   16%   10,20%
  plus 1000 cc     5.374   24,80% 5.217   23,70%   -2,90%
  totaal     21.695     22.035       1,60%
                       
                       
Evolutie inschrijvingen per provincie jan – sept 2019 (motoren en scooters)          
                       
  provincie   2018     aandeel 2019   aandeel   evolutie
  Antwerpen   3.558   16,40%   36   16,50%   1,90%
  Brussel hoofdstad   1.844   12,40%   1.724   7,80%   -6,50%
  Vlaams-Brabant   2.405   11,10%   2.513   11,40%   4,50%
  Waals-Brabant   999   4,60%   1.090   5%   9,10%
  Oost-Vlaanderen   2.792   12,90%   2.940   13,30%   5,30%
  West-Vlaanderen   2.127   9,80%   2.064   9,40%   -3%
  Henegouwen   2.381   11%   2.396   10,90%   0,60%
  Luik   2.157   9,90%   1.617   7,30%   -25%
  Luxemburg    630   2,90%   573   2,60%   -9%
  Namen   1.011   4,70%   1.074   4,90%   6,20%
  totaal   21.694       22.035        
                       
                       
                       
                       
Evolutie inschrijven per categorie jan – sept 2019              
  categorie 2018   aandeel   2019   aandeel     evolutie
  scooter tot 125 cc 3.842   17,70%   3.668   16,70%     -4,50%
  scooter plus 125 cc 1.907   8,80%   1.972   9%     3,40%
  motor tot 125 cc 2.446   11,30%   2.462   11,20%     0,70%
  basic/roadster 4.947   22,80%   5.236   23,80%     5,80%
  custom 1.356   6,30%   1.249   5,70%     -7,90%
  supersport 583   2,70%   688   3,10%     18%
  sport touring 152   0,70%   91   0,40%     -40,10%
  touring 1.196   5,50%   1.026   4,70%     -14,20%
  trail 3.486   16%   3.865   17,50%     10,90%
  trike 268   1,20%   391   1,80%     45,90%
  quad 480   2,20%   352   1,60%     -26,7
  buggy     1   4        
  andere         183        
  totaal 21.694       22.035          
                       
                       
                       
Top tien modellen jan – sept 2019                  
  model   2018   aandeel   2019   aandeel   evolutie
1 Vespa GTS 300   741   3,60%   726   3,40%   -2%
2 BMW R1250GS   1       681   3,20%    
3 BMW 1250 Advent         568   2,70%    
4 Vespa GTS 125   596   2,90%   519   2,50%   -12,90%
5 Kawasaki Z900   312   1,50%   400   1,90%   28,20%
6 Yamaha MT07   423   2%   389   1,80%   -8%
7 BMW R1250RT         347   1,70%    
8 Yamaha X-Max 125   394   1,90%   310   1,50%   -21,3
9 Yamaha Tracer 900   197   1%   282   1,30%   43,20%
10 Vespa Primavera   270   1,30%   258   1,20%   -4,40%
                       
  totaal   20.723       21.083       1,70%
                       
                       
Aantal inschrijvingen van nieuwe bromfietsen tot max 25 km/u jan – sept 2019        
  merk   2018   aandeel   2019   aandeel   evolutie
1 SYM   1.274   22,50%   1.560   28,70%   22,50%
2 GTS   438   7,70%   586   10,80%   33,80%
3 Peugeot   533   9,40%   573   10,50%   7,50%
4 KYMCO   533   9,40%   520   9,60%   -2,40%
5 NECO   256   4,50%   506   9,30%   97,70%
                       
  totaal   5.673       5.435       -4,20%
                       
                       
                       
Aantal inschrijvingen van nieuwe bromfietsen max 45 km/u jan – sept 2019          
  merk     2018   aandeel 2019   aandeel   evolutie
1 Stromer   1.415   12,90%   3.329   19,40%   135,30%
2 Riese & Muller   1.551   14,20%   2.462   14,30%   58,70%
3 NIU   391   3,60%   1.760   10,20%   350,10%
4 SYM   817   7,50%   871   5,10%   6,60%
5 Piaggio   709   6,50%   796   4,60%   12,30%
                       
  totaal   10.956       17.207       57,10%

Aangesloten artikels

Campagne: Kijk, kijken, om elke motorrijder te zien

Lees meer

Initiatie offroadrijden : een nieuwe belevenis

Lees meer

Meest geraadpleegde artikels

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven (39073)

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer (27279)

Lees meer

125 cc-scooter of motor: ook met rijbewijs B een mobiliteitsoplossing (7978)

Lees meer

Premie voor elektrische scooters en motors (7666)

Lees meer

Waarom blijft het zo stil rond de motor of de scooter tijdens de week van de mobiliteit? (6966)

Lees meer

Files nemen toe. Gemotoriseerde tweewielers worden te weinig ingezet voor woon-werkverkeer (6227)

Lees meer

Technologische vooruitgang maakt motor- en scooterrijden veiliger (6189)

Lees meer

  • ksr-moto
  • can-am
  • polaris
  • ducati
  • suzuki
  • cfmoto
  • honda
  • boom-trikes
  • royal-enfield
  • kawasaki
  • yamaha
  • zero
  • ligier
  • bmw
  • piaggio
  • indian
  • fb-mondial
  • victory
  • peugeot
  • lml
  • guzzi
  • triumph
  • gilera
  • orcal
  • turbho
  • tomos
  • aprilia
  • mbk
  • cagiva
  • harley-davidson
  • brixton
  • vespa
  • neco
  • husqvarna
  • beta-motorcycles
  • mash
  • tgb
  • sym
  • skyteam
  • derbi

Mis niks van het Belgische motornieuws!

Schrijf je in op de newsletter van moto.be

Hoe me informeren over de uitschrijving en het gebruik van mijn gegevens?