Aprilia op EICMA 2019: de nieuwe RS 660, gemoderniseerde klassiekers en nieuw concept

Er komt een nieuwe generatie lichte, krachtige motorfietsen met een geraffineerd ontwerp aan, gecreëerd rond een volledig nieuwe technische basis, met de 660 cc parallelle twincilindermotorals uitgangspunt. Aprilia grijpt terug naar een middenklasse motor. Die krijgt een duwtje in de rug met elektronica en technologie van de Aprilia Racing-afdeling, om dagelijkse ritten opnieuw aangenaam en plezierig te maken. De eerste telg van deze gloednieuwe generatie Aprilia-bikes is de RS 660.

De Aprilia RS 660 
De motorfiets geeft een nieuwe invulling aan het concept ‘sportsbike’ door een uitstekende vermogen-gewichtsverhouding na te streven. Het resultaat is een opwindende motorfiets die voor iedereen toegankelijk is.
Voor het eerst in deze categorie biedt een nieuwe motorfiets een premiumdesign en een technische invulling die voortbouwen op de ervaring van Aprilia in competities op het hoogste niveau voor meer rijplezier op de weg, gecombineerd met de briljante prestaties van de 660 cc twin, die tot 100 pk levert. De perfecte formule voor ultiem rijplezier is helemaal af door het rijklaargewicht te beperken tot amper 169 kg, cijfers die het karakter van deze nieuwste generatie Aprilia’s perfect illustreren.

De RS 660 is bedoeld om jonge Aprilia-klanten te begeleiden op hun groeipad als motorrijders: van de instapbikes, een segment waarin Aprilia de toon zet met het ruimste aanbod 125 cc-motoren, tot het V4-gamma met de Tuono en de RSV4, die aanzien worden als de ultieme bikes waarnaar ervaren motorrijders uitkijken. De RS 660 laat je opnieuw genieten van je dagelijkse rit op een kuipmotor, door de dynamische kwaliteiten van een verfijnd, snel en licht chassis optimaal te benutten en te combineren met de topprestaties van de motor en het complete pakket APRC actieve rijhulpsystemen, die voortbouwen op de racetechnologie van de RSV4. Dit is het nieuwe concept van sportieve Aprilia-veelzijdigheid: een motorfiets die het verschil maakt tijdens dagelijkse ritten of sportievere uitjes. En dit alles altijd met evenveel enthousiasme en rijplezier.

Aprilia Tuono 660 concept
De Tuono 660 Concept is de perfecte verpersoonlijking van het nieuwe idee van sportieve duizendpoot dat Aprilia introduceerde met zijn nieuwe gamma motorfietsen, ontworpen rond zijn nieuwe 660 cc twincilinder. Hij heeft dezelfde technische invulling en ongeëvenaard raffinement qua frame en vering, maar is met zijn hogere rijpositie en zijn groot en breed stuur nog sterker op de weg geënt.
De Tuono 660 Concept is een uniek project: een fraaie lichte middenklasse twincilindermotor met een extreem uitgesproken technische invulling voor superieure prestaties en compleet rijplezier, waarbij alles gericht is op een uitstekende vermogen-gewichtsverhouding. De 34 kW-versie van de Tuono 660 Concept is bedoeld voor beginnende rijders en jonge motorrijders die de opstap maken van een kleiner motorvermogen en zoeken naar een sportieve naked bike, klaar voor dagelijkse opwinding en rijplezier op de weg en een occasioneel uitje op het circuit. Volledig in lijn met de Tuono-traditie.
Het ontwerp van de Tuono 660 Concept bouwt voort op de designtaal van alle sportieve bikes van Aprilia. Kenmerkend zijn de compacte vlakken met hun dynamisch, sportief karakter en de typische brede kuip, die perfect beschermt tegen de wind. Het primaire technische doel dat Aprilia met zijn 660-project nastreeft (zowel voor de RS als de Tuono 660 Concept), is het creëren van een motorfiets met een uitstekende vermogen-gewichtsverhouding.

Aprilia RSV4 1100 Factory en RSV4 RR
De RSV4 staat bekend voor zijn scherpzinnig ontwerp en voor de gebruikte technologie. Uitgangspunten voor dat ontwerp zijn de voor een sportieve fabrieksbike unieke 65° V4-motoren het frame dat voortbouwt op een racegeschiedenis van 18 gewonnen titels en 143 Grand Prix-races in de 250 GP-klasse. Kers op de taart zijn de nieuwste elektronicasystemen die de motor en de dynamische prestaties van deze bike in goede banen leiden.
Dit is als het ware een roeping voor Aprilia. Het paste als eerste fabrikant de Ride-by-wire multimap-smoorklepbediening standaard toe, maar was vooral de eerste die een octrooi aanvroeg voor zijn dynamisch APRC-controlesysteem, met exclusieve functies zoals zelfkalibratie en wheeliecontrole. Dit alles voor maximale efficiëntie ten dienste van ultieme prestaties. De Aprilia RSV4 1100 Factory vult de exclusieve reeks elektronische snufjes aan met een semi-actieve vering, ontwikkeld in samenwerking met Öhlins. Die biedt zowel gevoel als prestaties voor racers op het circuit als comfort en gebruiksgemak voor gebruik op de weg.

Aprilia Tuono V4 1100 RR en Factory
De Tuono-serie, onoverwinnelijk op het circuit en tonnen plezier op de weg. Het Tuono V4-motorgamma bestaat uit twee verschillend uitgeruste modellen. De Tuono V4 1100 RR is een uitzonderlijke, sensationele machine, de opvolger van een dynastie sportieve naked bikes, die door recensenten worden geprezen als de meest effectieve en snelste motorfietsen in dit segment. De Tuono V4 1100 Factory is de meer exclusieve versie, bedoeld voor een extreem veeleisend publiek. Deze motorfiets is uitgerust met componenten die meestal zijn afgeleid van de Aprilia RSV4. Naast enkele details in carbonvezel is de Factory uitgerust met een semi-actieve elektronische vering, de meest geavanceerde die momenteel op de markt beschikbaar is. Ze is ontwikkeld door Öhlins en in samenwerking met Aprilia-ingenieurs precies afgesteld. Instellingen aanpassen kan heel makkelijk met de eenvoudige bedieningsknoppen op het stuur, voor een nog meer opwindende rijervaring op het circuit of op de weg.

Aprilia unveil RS 660

Presenting the RS 660, a new creation by the Aprilia Racing department in Noale.http://rs660.aprilia.com/#Aprilia #RS660 #EICMA Eicma

Geplaatst door Aprilia op Dinsdag 5 november 2019

Aangesloten artikels

Aprilia Tuono V4 1100 RR & Factory: ook als 78 kW

Lees meer

Het Piaggio-museum in Pontedera, Italië, verdient plek in TripAdvisor Hall of Fame

Lees meer

10% méér gemotoriseerde tweewielers ingeschreven

Lees meer

Meest geraadpleegde artikels

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven (39245)

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer (27532)

Lees meer

125 cc-scooter of motor: ook met rijbewijs B een mobiliteitsoplossing (8326)

Lees meer

Premie voor elektrische scooters en motors (7825)

Lees meer

Waarom blijft het zo stil rond de motor of de scooter tijdens de week van de mobiliteit? (7059)

Lees meer

Files nemen toe. Gemotoriseerde tweewielers worden te weinig ingezet voor woon-werkverkeer (6331)

Lees meer

Technologische vooruitgang maakt motor- en scooterrijden veiliger (6284)

Lees meer

  • tgb
  • indian
  • brixton
  • ligier
  • zero
  • victory
  • ducati
  • mbk
  • mash
  • triumph
  • peugeot
  • boom-trikes
  • yamaha
  • suzuki
  • lml
  • cfmoto
  • tomos
  • polaris
  • piaggio
  • guzzi
  • royal-enfield
  • husqvarna
  • bmw
  • neco
  • honda
  • sym
  • gilera
  • orcal
  • kawasaki
  • aprilia
  • harley-davidson
  • fb-mondial
  • derbi
  • beta-motorcycles
  • turbho
  • skyteam
  • cagiva
  • ksr-moto
  • vespa
  • can-am

Mis niks van het Belgische motornieuws!

Schrijf je in op de newsletter van moto.be

Hoe me informeren over de uitschrijving en het gebruik van mijn gegevens?