Buitenbeentje Bretagne

Met het ene been op het land en het andere diep in de zee is het Bretonse schiereiland een apart geval. Zo is de thuis van Asterix en Obelix de laatste Keltische nazaat op het Europese continent. Frans of toch weer niet, heidens en nog meer katholiek, woest maar gelukkig ook lief. Een land van tegenstellingen waarvan we nooit genoeg krijgen. Net als van zijn kleurrijke kusten, die tot de mooiste van Frankrijk behoren, of van zijn mysterieuze bossen en zacht glooiend groen. Welkom in het huis van Argoat en Armor!

Smaragdgroene kusten

Eerst de kust, daarna het binnenland, zo rijden we met de Africa Twin op en af doorheen het noorden van Bretagne. Startpunt na een dagje snelweg is het bekende Saint-Malo. Perfect om op adem te komen op het jodiumrijke strand en wat cultuur en sfeer te snuiven intra muros van de kapersstad. Aan de overkant van de Rance ligt Dinard. Dat kennen we vooral van zijn getijdencentrale. Elegante villa’s en een bloemrijke promenade weten ons te verrassen. Dat doet nog meer de rit naar Cap Fréhel, de steile kaap die het einde van de smaragden Côte d’Emeraude markeert.

Via Erquy, waar Uderzo inspiratie opdeed voor zijn onoverwinnelijk Gallisch dorp, gaat het langs de baai van Saint-Brieuc naar Paimpol. De streek is bekend voor zijn mosselen en nog meer voor zijn sint-jacobsschelpenvangst. Onderweg houden we halt in Binic. Een uitstekende keuze, want het is lekker zitten aan de kade van het charmante haventje. Toch moeten we voortmaken, willen we de boot naar het bloemeneiland Bréhat niet missen. Deze voert ons bij wijze van kennismaking eerst rond het kleine eiland. Als we voet aan wal zetten heeft de zon de mist helemaal opgeruimd. Met de regelmaat van de klok spoelen er dagjestoeristen aan. Wat moet het heerlijk zijn om hier enkele dagen te verblijven en al wandelend of fietsend het eiland te verkennen.

Roze granietrotsen

Dé toeristische bezienswaardigheid aan de noordkust van Bretagne is natuurlijk de roze granietkust van Ploumanac’h. Weer en wind hebben de gestolde magma in miljoenen jaren tot de gekste vormen geboetseerd. De hoed van Napoleon, een omgegooie fles, een sint-jabobsschelp, je ontdekt het allemaal op een wandeling naar de rozerode vuurtoren. Wat verder ligt het strand van Saint-Guirec, de Bretonse heilige die op de plaats waar hij voet aan wal zette zijn kapelletje heeft gekregen. Hopeloze vrouwen die binnen het jaar willen gehuwd zijn, kunnen er een naald in de neus steken van het heiligenbeeld. Een praktijk die zo te zien veelvuldig werd toegepast, want de neus is helemaal verdwenen!

Bretagne zet zjin heiligen nog altijd op een piëdestal. Zowel Perros-Guirec als het wat verder gelegen Tréguier hebben hun jaarlijkse bedevaartprocessie. In het geval van de oude bisschopsstad, een verzameling vakwerkhuizen rond de kathedraal, is dat niet alleen de heilige Tugdual maar ook Saint-Yves die in de plaatselijke ‘pardons’ worden meegedragen. Vergiffenis vragen voor ons veel te kort bezoek doen we niet. De ene regenbui na de andere is hierna onze straf. In Morlaix duikelen we dan maar een crêperie binnen. Een foto van het granieten spoorwegviaduct, dat op spectaculaire wijze de oude stad overspant, kan gerust nog wat wachten.

Het einde van de wereld

Ventende Johnnies met hun uien hebben we niet gezien in Roscoff. Britse toeristen echter des te meer. Daar zit de ferryverbinding met de Britse eilanden voor iets tussen. Al heeft het met zeeroverij en visserij rijk geworden stadje genoeg aan zichzelf. Dat merken we aan de gebeeldhouwde gevels en opengewerkte kerktorenspits op het einde van de hoofdstraat. Vanop de wandelpromenade in zee heb je overigens een enig zicht op ‘la petite cité de caractère’.

Met Roscoff zet je voet aan land in de Finistère, het meest westelijke departement van Bretagne en ooit voor velen het einde van de wereld. Dat is het ook nog wel een beetje als we half scooterend onze Honda langs de meest verlaten baaien en ongerepte inhammen sturen. Abers heten deze diep ingesneden zeearmen, welke op tijd en stond de kracht van eb en vloed ondergaan. Een wet van de natuur, die in samenspel met de wisselende weerelementen telkens weer voor fotogenieke beelden zorgt.

Bekoorlijk zouden we Brest niet meteen durven noemen. Al laat Bretagnes modernste stad zich niet zomaar ontdekken. Dat doe je trouwens best met een gids, te voet … of in een kabelbaan hoog boven de stad. Geen zin in de drukte van de stad? Dan moet je naar het schiereiland van Crozon, een Bretagne in het klein dat als een kruis uitsteekt in zee. De Iroise Zee, zoals de Atlantische Oceaan hier heet, heeft een gevaarlijke reputatie. Daarvan zijn we getuige wanneer plots het weer omslaat. De Pointe de Pen-Hir, de mooiste van alle Crozon-kapen, hult zich in enkele minuten in een dikke mist. Een halfuur later schijnt opnieuw de zon. Op en top Bretagne dus!

Het onbekende binnenland

Na Crozon keren we de zee de rug toe. Via de boomloze ‘bergen’ van de Monts d’Arrée trekken we dieper en dieper landinwaarts. Net zoals het schiereiland van Crozon maakt dit ongerepte landschap van heide en veen deel uit van het regionaal natuurpark Armorique. Daartoe behoort ook nog in extremis het bos van Huelgoat, waarin gigantische rotsblokken al eeuwenlang de meest fantastische verhalen voeden.

Hebben we van het stadje Guingamp nog weet van zijn voetbalploeg, van Quintin, Moncontour en Lamballe hebben we nog nooit gehoord. Architectonische pareltjes die we stuk voor stuk als een snoer aaneenrijgen op weg naar het middeleeuwse Dinan. Saint-Malo, waar we de reis zijn gestart, is niet ver meer nu. In Cancale nemen we, bij een bord vol oesters uiteraard, afscheid van een goede vriend. Tot weerziens!

 

Tekst en foto’s: Kris Van der Stockt

 

Meer info

www.rendezvousenfrance.be

www.tourismebretagne.com

Verblijf

www.hotel-les-charmettes.com

www.lecolombierbretagne.fr

www.hotelroscoff-laresidence.fr

www.hotel-vent-iroise.com

www.lahaltedecoatcarrec.fr

www.demeure-vb.com

www.petite-emeraude.fr

Meest geraadpleegde artikels

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven (39245)

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer (27532)

Lees meer

125 cc-scooter of motor: ook met rijbewijs B een mobiliteitsoplossing (8326)

Lees meer

Premie voor elektrische scooters en motors (7825)

Lees meer

Waarom blijft het zo stil rond de motor of de scooter tijdens de week van de mobiliteit? (7059)

Lees meer

Files nemen toe. Gemotoriseerde tweewielers worden te weinig ingezet voor woon-werkverkeer (6331)

Lees meer

Technologische vooruitgang maakt motor- en scooterrijden veiliger (6284)

Lees meer

  • bmw
  • lml
  • indian
  • triumph
  • peugeot
  • victory
  • beta-motorcycles
  • brixton
  • fb-mondial
  • sym
  • ducati
  • gilera
  • yamaha
  • cagiva
  • zero
  • ksr-moto
  • aprilia
  • tgb
  • neco
  • can-am
  • harley-davidson
  • polaris
  • piaggio
  • ligier
  • mbk
  • honda
  • derbi
  • husqvarna
  • suzuki
  • turbho
  • mash
  • tomos
  • guzzi
  • royal-enfield
  • cfmoto
  • boom-trikes
  • orcal
  • vespa
  • skyteam
  • kawasaki

Mis niks van het Belgische motornieuws!

Schrijf je in op de newsletter van moto.be

Hoe me informeren over de uitschrijving en het gebruik van mijn gegevens?