De nieuwe BMW S 1000 R

Emotionele roadsterlook in combinatie met supersportieve rijdynamiek: dat is het recept van de nieuwe BMW S 1000 R. Met een motor en chassis die rechtstreeks zijn afgeleid van de supersportieve S 1000 RR biedt de dynamische roadster dezelfde innovatieve technologie. Die nauwe verwantschap met de ‘RR’ is zichtbaar vanuit elke hoek. Door zich tot de essentie te beperken verzekert de nieuwe S 1000 R een dynamische respons zonder weerga. Zijn maximumvermogen van 121 kW (165 pk) en zijn ongeëvenaard lage gewicht van 199 kg (DIN) werden geoptimaliseerd voor bliksemsnelle acceleraties. Samen met standaarduitrusting zoals ABS Pro, Dynamic Traction Control (DTC), volledige led-verlichting en nog veel meer zorgen ze ervoor dat de nieuwe S 1000 R eens te meer nieuwe normen vestigt in het segment van de dynamische roadster.

De viercilinder-in-lijn werd afgeleid van de S 1000 RR-motor en genereert een vermogen van 121 kW (165 pk) bij 11.000 t/min. Het maximumkoppel van 114 Nm staat ter beschikking bij 9.250 t/min. Het toerentalbereik werd nog breder, voller en harmonieuzer en verbetert de rijeigenschappen dankzij een bijzonder lineaire koppelcurve. Om het lawaai, brandstofverbruik en motortoerental te beperken, met name bij kruissnelheden op landwegen, hebben de vierde, vijfde en zesde versnelling langere overbrengingsverhoudingen gekregen. Naast een soepelere, zelfversterkende antistuiterkoppeling is de nieuwe S 1000 R voor het eerst verkrijgbaar met regeling van het motorkoppel (MSR). Deze elektronische koppelregeling voorkomt dat het achterwiel gaat slippen wanneer de bestuurder plots gas geeft of terugschakelt.

Ook het chassis werd aanzienlijk lichter, net als de rest van de motorfiets. Het frame en de swingarm werden afgeleid van die op de S 1000 RR en werden een stuk lichter dan hun voorgangers. Tegelijkertijd krijgt de motor in het zogenaamde Flex Frame een veel grotere ondersteunende rol dan voorheen. Het nieuwe frame biedt nog meer voordelen dankzij zijn erg smalle design. Dat dringt de breedte van de motor namelijk aanzienlijk terug ter hoogte van het contactgebied van de knieën en biedt zo een meer ontspannen rijpositie met nog meer bewegingsvrijheid. Een verstelbare stuurklem stelt de rijder in staat om ergonomische aanpassingen uit te voeren. Twee posities zijn al standaard beschikbaar: 0 mm / +10 mm naar voren. Daarnaast worden als optie 10 mm verhoogde stuurwielsteunen aangeboden, die eveneens met 0 mm / +10 mm in de rijrichting kunnen worden gedraaid.

De swingarm onderaan de as werd overgenomen van de S 1000 RR en de veerpoot met Full Floater Pro-kinematica werd merkbaar verder van de swingarm en de motor gepositioneerd. Dat voorkomt dat de motor oververhit raakt door restwarmte en zorgt voor een nog stabieler temperatuurgedrag en een nog constantere dempingsreactie. In combinatie met de swingarm, die zijn sporen al heeft verdiend in de motorsport, zorgt dat voor een betere bandengrip en een lagere bandenslijtage.

De nieuwe S 1000 R is standaard uitgerust met Dynamic Traction Control (DTC), ABS Pro met optimalisering van de kantelhoek en de drie rijmodi ‘Rain’, ‘Road’ en ‘Dynamic’. De volledig configureerbare ‘Dynamic Pro’-modus is beschikbaar als onderdeel van de ‘Riding Modes Pro’-optie en biedt een bijzonder brede waaier aan instelmogelijkheden. Met ‘Riding Modes Pro’ beschikt de nieuwe S 1000 R ook over de functie ‘Engine Brake’ in combinatie met regeling van het motorkoppel (MSR) en de functie ‘Power Wheelie’. Als onderdeel van de optie ‘Riding Modes Pro’ ondersteunt Dynamic Brake Control (DBC) de rijder ook tijdens noodremmanoeuvres.

Ook het instrumentenbord van de nieuwe S 1000 R werd overgenomen van de S 1000 RR. Het biedt niet alleen een uitgebreide waaier aan functies en informatie, maar besteedt ook extra aandacht aan de best mogelijke leesbaarheid. Het scherm is dan ook ruim bemeten voor een goede leesbaarheid en een optimale informatieweergave, zelfs in moeilijke lichtomstandigheden. De rijder kan kiezen tussen gepersonaliseerde schermweergaven voor verschillende doeleinden. Zo biedt het Pure Ride-scherm alle nodige informatie voor normale wegritten terwijl het Core-scherm de kantelhoek, de vertraging en de tractiecontrole weergeeft. Een Bluetooth-interface voor smartphones, die apps met pijlnavigatie mogelijk maakt, is al standaard aanwezig. Het TFT-scherm laat zich comfortabel bedienen vanaf het stuur dankzij de multifunctionele controller. Het optionele M-pakket omvat een derde Core-scherm met staafdiagrammen en een rondetimer.

De lichtblokken van de nieuwe S 1000 R doen een beroep op geavanceerde led-technologie, met onder meer een nieuwe, opvallende led-koplamp met geoptimaliseerd dim- en grootlicht. De nieuw ontworpen richtingaanwijzers en achterlichten maken eveneens gebruik van led-technologie. De richtingaanwijzers achteraan werden overgenomen van de S 1000 RR en beschikken over een gecombineerde achterlicht- en remfunctie. De voorste richtingaanwijzers werden ondergebracht in de vorkzone. Het Adaptive Headlight maakt deel uit van de fabrieksoptie ‘Headlight Pro’ en verhoogt de veiligheid tijdens nachtelijke ritten. In dit geval worden nog meer led-modules toegevoegd. Zo geniet de rijder een betere verlichting in de bochten om nachtelijke ritten nog veiliger te laten verlopen.

In zijn jongste editie speelt de S 1000 R duidelijk leentjebuur bij de supersportieve S 1000 RR. Toch legt hij de nadruk op zijn karakter als dynamische roadster. De ‘tail up – nose down’-look geeft de S 1000 R meer dan ooit een dynamische look met zijn nieuwe koetswerkelementen. Het kleurconcept benadrukt ook de sportieve, dynamische look van de nieuwe S 1000 R. Behalve de standaard niet-metaalkleur Racing Red zijn ook de Style Sport-opties en het M-pakket met bijkomende productinhoud beschikbaar.

 

Meest geraadpleegde artikels

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven (41107)

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer (30875)

Lees meer

125 cc-scooter of motor: ook met rijbewijs B een mobiliteitsoplossing (16302)

Lees meer

Motorrijders en de ‘reddingsstrook’  (15226)

Lees meer

Waarom blijft het zo stil rond de motor of de scooter tijdens de week van de mobiliteit? (7950)

Lees meer

  • aprilia
  • victory
  • harley-davidson
  • honda
  • piaggio
  • ksr-moto
  • orcal
  • tgb
  • polaris
  • triumph
  • royal-enfield
  • lml
  • husqvarna
  • brixton
  • kawasaki
  • sym
  • mash
  • beta-motorcycles
  • cfmoto
  • suzuki
  • zero
  • cagiva
  • yamaha
  • indian
  • skyteam
  • vespa
  • gilera
  • peugeot
  • ligier
  • turbho
  • neco
  • mbk
  • can-am
  • guzzi
  • boom-trikes
  • bmw
  • fb-mondial
  • ducati
  • derbi
  • tomos

Mis niks van het Belgische motornieuws!

Schrijf je in op de newsletter van moto.be

Hoe me informeren over de uitschrijving en het gebruik van mijn gegevens?