17 juni: internationale ‘Ride to Work Day’

De derde maandag van juni is wereldwijd ‘Ride to Work Day’. Voor de 27-ste keer zullen op 17 juni zoveel mogelijk motor- en scooterrijders met hun gemotoriseerde tweewieler naar het werk gaan. FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie, pleit ervoor niet alleen die ene dag de woon-werk-kilometers met de motor of scooter af te leggen, maar dat ook vaker te doen. Het gebruik van motor en scooter is immers één van de oplossingen om de fileproblemen het hoofd te bieden.

 

Al voor het 27-ste achtereenvolgende jaar staat de derde maandag van juni (17 juni aanstaande) in het teken van de internationale ‘Ride to Work Day’. Wie een motor of scooter heeft, wordt opgeroepen om er die dag mee naar zijn of haar werk te rijden. “Het evenement heeft tot doel om motorrijden bij het brede publiek bekender te maken en om de voordelen van motorrijden voor werkgevers te promoten,” aldus de Federation of European Motorcyclists’ Associations (FEMA) die zich achter dat wereldwijde initiatief heeft geschaard. “Tezelfdertijd willen we de media de positieve aspecten van motorrijden tonen en mensen aanmoedigen om te overwegen de motor te nemen als alternatief voor de auto.”

 

 

Mobiliteitsoplossing

FEBIAC heeft al meerdere malen de voordelen van de gemotoriseerde tweewieler als mobiliteitsoplossing benadrukt. Motor- en scooterrijders kunnen in het drukke verkeer van vandaag immers sneller op hun werk en weer thuis zijn. Zij mogen immers in fileverkeer tussen de rijen auto doorrijden als de gemiddelde snelheid van de files minder dan 50 kilometer per uur bedraagt en op voorwaarde dat het onderlinge snelheidsverschil met de rest van het verkeer niet meer dan 20km/u bedraagt. Als de snelheid boven de 50 kilometer per uur ligt, dan moeten ze opnieuw invoegen. Elke automobilist die overstapt op de motor of scooter, betekent ook weer een auto minder in de file. Met andere woorden: de filedruk vermindert.

 

 

Motor en scooter worden vergeten

Te vaak echter wordt volgens FEBIAC de motor of scooter door overheid en belangengroepen vergeten als het om alternatieven voor autogebruik gaat. Zij schuiven eerder openbaar vervoer en de (elektrische) fiets naar voren als oplossing. Maar over grotere afstanden is de fiets geen alternatief en met het openbaar vervoer alleen zijn niet alle werkplekken te bereiken (bijvoorbeeld sites aan de rand van de grote steden). Een bijkomend voordeel van de motor en scooter is ook dat die ‘voor de deur’ te parkeren zijn en ook veel minder parkeerruimte innemen dan een auto. En omdat de motor- en scooterrijders minder lang in het drukke verkeer zijn, is de CO2-uitstoot ook minder hoog.

 

 

 

Bedrijfsvoertuigen

Lang niet iedereen die een motorfiets of scooter heeft, zet die ook in voor het woon-werkverkeer. Voor een groot aantal is de gemotoriseerde tweewieler een ontspanningsvoertuig in de vrije tijd. En wie een bedrijfswagen heeft, krijgt de onkosten die daarvoor gemaakt worden terug, terwijl een motor of scooter een privé-voertuig is waarvoor de berijder zelf moet opdraaien voor de kosten. Dat maakt dat een aantal mensen die thuis een motor hebben staan, toch in de wagen in de file zit. FEBIAC pleit dan ook voor een mobiliteitsbudget waarin de motor en scooter een correcte plaats hebben. Momenteel kunnen binnen het mobiliteitsbudget enkel bromfietsen en elektrische motorfietsen ingezet worden. Het zou logisch zijn om de mogelijkheid uit te breiden tot alle motorfietsen.

 

 

Motorvriendelijke maatregelen

De initiatiefnemers roepen werkgevers ook op ‘motor- en scootervriendelijke’ maatregelen te nemen zoals speciale parkeerplaatsen voor motoren en scooters (wat al meer en meer gebeurt in ons land) en kastjes voor de helmen en ruimtes waar beschermende motorkleding in geval van regen onderweg kan drogen (voor fietsers is dat al vaak het geval…). Ze wijzen er ook op dat parkeerplaatsen – zeker in de steden – hoge overhead-kosten met zich meebrengen. Op de plaats van één auto kunnen drie motoren staan. Dat betekent ook een efficiënter gebruik van de parkeerruimte.

Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC, stelt dat het woon-werkverkeer met de motor of scooter niet beperkt mag blijven tot deze éne dag, maar  “…dat motor- en scooterrijders vaker – of toch zo veel mogelijk – met hun tweewieler de trip naar het werk  zouden moeten maken. Daar wint immers iedereen bij!”

Aangesloten artikels

FEBIAC pleit voor motorvriendelijke maatregelen

Lees meer

OPINIE: nieuwe brommers zijn euro4

Lees meer

Reizen met de motor - Tips voor beginners

Lees meer

Lichte groei verkoop motoren en scooters

Lees meer

DE NIEUWE THRUXTON TFC EN CONCEPT ROCKET TFC

Lees meer

Dag van de Motorrijder: start van het motorseizoen

Lees meer

Meest geraadpleegde artikels

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven (38459)

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer (26102)

Lees meer

Premie voor elektrische scooters en motors (6929)

Lees meer

Waarom blijft het zo stil rond de motor of de scooter tijdens de week van de mobiliteit? (6582)

Lees meer

Technologische vooruitgang maakt motor- en scooterrijden veiliger (5824)

Lees meer

Files nemen toe. Gemotoriseerde tweewielers worden te weinig ingezet voor woon-werkverkeer (5761)

Lees meer

Motoren en scooters, een oplossing voor de mobiliteitsproblemen (5654)

Lees meer

  • brixton
  • orcal
  • yamaha
  • suzuki
  • neco
  • boom-trikes
  • mash
  • husqvarna
  • lml
  • polaris
  • harley-davidson
  • turbho
  • royal-enfield
  • ligier
  • zero
  • honda
  • ksr-moto
  • guzzi
  • aprilia
  • mbk
  • derbi
  • cfmoto
  • indian
  • sym
  • piaggio
  • kawasaki
  • can-am
  • beta-motorcycles
  • tomos
  • gilera
  • triumph
  • ducati
  • skyteam
  • bmw
  • fb-mondial
  • cagiva
  • victory
  • vespa
  • peugeot
  • tgb

Mis niks van het Belgische motornieuws!

Schrijf je in op de newsletter van moto.be

Hoe me informeren over de uitschrijving en het gebruik van mijn gegevens?