Inschrijvingen motoren en scooters blijven stijgen

In de periode januari – september van dit jaar zijn er 21.695 nieuwe motorfietsen en scooters ingeschreven. Dat is een stijging met 10,2% ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Dat  blijkt uit cijfers van FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie. Opvallend is de sterke stijging in de lichtere categorieën. Bij de bromfietsen is er een groei van 18%, vooral door toedoen van de snelle elektrische fiets.

Met een stijging van 10,2% van de nieuwe inschrijvingen doet de sector van motoren en scooters het goed, beter dan in 2017. Maar 2017 is abnormaal geweest: toen werd de Euro4-norm voor motoren verplicht en was er een wijziging in de reglementering van quads en zo werd toen een deel van de inschrijvingen van 2017 naar 2016 verschoven. Dat maakte dat er in 2017 minder inschrijvingen waren en dat in 2016 de overstocks werden ingeschreven. 2018 is weer een ‘normaal’ jaar. De cijfers tot nu toe in 2018 zijn vergelijkbaar met die van 2016 in dezelfde periode. In principe moeten de cijfers van nu vergeleken worden met 2015 – het laatste normale jaar – en dan is er sprake van een vooruitgang van zo’n 6%.

125 cc

Opvallend is de groei van het aantal inschrijvingen in de lichtere categorieën: tot 125 cc (plus 11,9%) en 251 tot 500 cc (plus 27,3%). Dat komt door het grotere aanbod in die categorieën als reactie van de motormerken op de rijbewijsreglementering die in 2013 de rijbewijzen A1 en A2 voor de jongeren invoerde. Wie op18 jaar wil starten moet eerst twee jaar met een 125 cc motor of scooter met een vermogen van maximaal 11kW/15 pk op de weg (rijbewijs A1). Vanaf 20 jaar mag dat met een gemotoriseerde tweewieler met een vermogen van maximaal 35kW/48 pk (rijbewijs A2). Vaak gaat het dan om motoren met een cilinderinhoud van minder dan 500 cc. Voor wie die stappen doorlopen heeft, zijn er vanaf 22 jaar geen beperkingen meer in cilinderinhoud of motorvermogen (rijbewijs A). Wie pas op 24 jaar begint met motorrijden kan direct op een zwaardere motor of scooter.

Een verklaring voor de groei bij de 125 cc-motoren is ook de ‘rijbewijs-B-regeling’: wie minstens twee jaar het rijbewijs B* heeft, mag daarmee ook een 125 cc-motor of scooter besturen. Dat maakt het voor automobilisten makkelijker om naar een 125 cc’er als moibliteitsoplossing over te stappen. In provincies met een hoge verkeersdruk zoals Antwerpen, Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen) zijn de 125 cc motoren en scooters populair. Het aandeel van gemotoriseerde tweewielers tot 125 cc bedraagt 29%, bijna éénderde van alle inschrijvingen.

Meer dan 1000 cc

Aan de andere kant van het spectrum – motoren met een cilinderinhoud van meer dan 1000 cc – is er eveneens een sterke evolutie. De groei zat in die categorie met 11% nipt boven het marktgemiddelde. Ook daar is een deel van de verklaring het marktaanbod: veel merken hebben immers dergelijke zware motoren in het gamma en is de keuze in de categorieën 501 tot 750 cc (- 2,2% in de inschrijvingen) en – in mindere mate – 751 tot 1000 cc (+ 4,8%) eerder beperkt. Dat blijkt ook uit de statistiek van de meest ingeschreven motoren en scooters. Daarin figureren drie motoren van 1200 cc, drie 125 cc-scooters en één 300 cc-scooter. Meer dan een kwart van de inschrijvingen bestaat overigens uit scooters, waarvan die van de 125 cc’ers bijna status quo zijn en die van de zwaardere scooters op een stijging van 6,2% uitkomen. De meeste ingeschreven modellen zijn overigens ook scooters: de Vespa GTS300 en de Vespa GTS125. In de lijst van de meest ingeschreven merken neemt Yamaha de eerste plaats (met een groei van bijna 20%) voor BMW (+2,9%), Honda (+0,3%), Vespa-Piaggio (+7,1) en Kawasaki (+3,7%).

Bromfietsen: daling en stijging…

Bij de bromfietsen springt de opkomst van de elektrische fiets het meest in het oog, zowel in de categorie 25 km/u (klasse A) als in 45 km/u (klasse B). Voor beide categorieën samen is er een groei van 18,5% ten opzichte van de periode januari – september 2017 naar 16.629 eenheden.  Bij de A-klasse (25 km/u) is er wel een daling van 10% en bij de B-klasse (45 km/u) een stijging van 42%. Met de komst van de fiets met elektrische ondersteuning met een topsnelheid van 25 km/uur lijkt de bromfiets klasse A uit de gratie van het kopend publiek te vallen. De fiets met elektrische trapondersteuning tot 25 km/u met een vermogen van 0,25 kW is consumentvriendelijker: er is geen leeftijdsbeperking en het dragen van een valhelm is niet verplicht (maar wordt wel aangeraden). Met een elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 km/u en met een vermogen van maximaal 1kW mag je pas vanaf 16 jaar rijden (maar ook hier is een valhelm niet verplicht). Voor het besturen van een bromfiets tot 25 km/u moet de berijder 16 jaar of ouder zijn en verplicht een goedgekeurde valhelm dragen. Voor de fietsen met elektrische trapondersteuning tot 45 km/uur zijn de regels strenger (vanaf 16 jaar en het rijbewijs B of AM – bromfietsrijbewijs). Voor die fietsers is er een valhelmplicht, maar de bestuurder mag zelf uitmaken of dat een fiets- of motorhelm is. De bestuurders van bromfietsen zijn daarentegen verplicht een goedgekeurde motorhelm te dragen. FEBIAC wijst erop dat er daar sprake is van verschillende regels, maar een val bij 45 km/uur komt met beide voertuigen even hard aan….

 

* De bezitters van een rijbewijs B van voor 1 mei 2011 mogen nog altijd zonder opleiding of examen met een 125cc rijden. Een minimale opleiding is uiteraard altijd aan te bevelen. Wie na 1 mei 2011 zijn rijbewijs haalde moet 4u opleiding in een motorrijschool volgen, maar hoeft geen praktische proeven af te leggen. Het gebruik van een 125cc onder dekking van het rijbewijs is wel enkel beperkt tot het grondgebied van België. In de rest van Europa is wel het A1-rijbewijs verplicht.

 

Photo Credits: Antonio Guillem/Shutterstock.com

Top tien inschrijvingen per merk motoren en scooters
2017 aandeel 2018 aandeel evolutie
1 Yamaha 2.328 11,80% 2.787 12,90% 19,70%
2 BMW 2.649 13,50% 2.726 12,60% 2,90%
3 Honda 2.342 11,90% 2.349 10,80% 0,30%
4 Piaggio 1.830 9,30% 1.960 9% 7,10%
5 Kawasaki 1.585 8,10% 1.643 7,60% 3,70%
6 Harley-Davidson 1.260 6,40% 1.509 7% 19,80%
7 KTM 1.052 5,30% 1.285 5,90% 22,20%
8 SYM 842 4,30% 896 4,10% 6,40%
9 Triumph 860 4,40% 853 3,90% -0,80%
10 Suzuki 548 2,80% 718 3,30% 31%
Totaal 19.693 21.695 10,20%
Inschrijvingen naar cilinderinhoud
2017 aandeel 2018 aandeel evolutie
– 125 cc 5.801 29,50% 6.491 29,90% 11,90%
126 cc – 250 cc 417 2,10% 396 1,80% -5%
251 cc – 500 cc 2.636 13,40% 3.355 15,50% 27,30%
501 cc – 750 cc 2.946 15% 2.882 13,30% -2,20%
751 cc – 1000 cc 3.052 15,50% 3.197 14,70% 4,80%
+ 1000 cc 4.841 24,70% 5.374 24,80% 11%
Inschrijvingen per categorie
2017 aandeel 2018 aandeel evolutie
scooter tot 125 cc 3.766 19,10% 3.842 17,70% 2%
scooter plus 125 cc 1.796 9,10% 1.907 8,80% 6,20%
motor tot 125 cc 1.881 9,60% 2.446 11,3 30%
basic/roadster 4.675 23,7 4.947 22,80% 5,90%
custom 993 5% 1.356 6,30% 36,60%
supersport 572 2,90% 583 2,70% 1,90%
sport touring 192 1% 152 0,70% -20,80%
touring 945 4,80% 1.196 5,50% 26,60%
trail 3.172 16,10% 3.486 16% 9,90%
enduro 672 3,40% 783 3,60% 16,50%
trial 63 0,30% 54 0,30% -14,30%
trike 234 1% 268 1,20% 14,50%
quad 554 2,80% 480 2,20% -13,40%
buggy 2 1
andere 176 0,90% 190 0,90% 7,90%
onbekend 1 3
Inschrijvingen per provincie
2017 aandeel 2018 aandeel evolutie
Antwerpen 3.135 16% 3.558 16,40% 13,50%
Brussel 1.641 8,30% 1.844 8,50% 12,40%
Waals Brabant 1.007 5% 999 4,60% -0,80%
Vlaams Brabant 2.323 11,80% 2.405 11,10% 3,50%
Oost-Vlaanderen 2.508 12,70% 2.792 12,90% 11,30%
West-Vlaanderen 1.908 9,70% 2.127 9,80% 11,50%
Henegouwen 2.194 11,10% 2.381 11% 8,50%
Luik 2.002 10,20% 2.157 9,90% 7,70%
Limburg 1.543 7,80% 1.791 8,30% 16,10%
Luxemburg 550 2,80% 630 2,90% 14,50%
Namen 882 4,50% 1.011 4,70% 14,6
Totaal 19.693 21.695 10,20%
Bromfietsen tot 25 km/u
Top vijf inschrijvingen per merk
2017 aandeel 2018 aandeel evolutie
1 SYM 1.000 15,80% 1.274 22,50% 27,40%
2 Stromer 1.182 18,70% 698 12,30% -41%
3 Kymco 729 11,60% 533 9,40% -26,90%
4 Peugeot 590 9,40% 533 9,40% -9,70%
5 GTS 438 7,70%
Totaal 6.312 5.673 -10,10%
Bromfietsen tot 45 km/u
Top vijf inschrijvingen per merk
2017 aandeel 2018 aandeel evolutie
1 Riese und Muller 419 5,40% 1.551 14,20% 270,20%
2 Stromer 51 0,70% 1.415 12,90% 2674,50%
3 SYM 688 8,90% 817 7,50% 18,80%
4 Piaggio 820 10,60% 709 6,50% -13,50%
5 Specialized 8 0,10% 523 4,80% 6437,50%
Totaal 7.718 10.956 42%

Aangesloten artikels

Europese motormarkt met 10% gestegen in 2018

Lees meer

Tijd dringt voor aanvraag nummerplaat brommers

Lees meer

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven

Lees meer

Meest geraadpleegde artikels

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven (39245)

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer (27532)

Lees meer

125 cc-scooter of motor: ook met rijbewijs B een mobiliteitsoplossing (8326)

Lees meer

Premie voor elektrische scooters en motors (7825)

Lees meer

Waarom blijft het zo stil rond de motor of de scooter tijdens de week van de mobiliteit? (7059)

Lees meer

Files nemen toe. Gemotoriseerde tweewielers worden te weinig ingezet voor woon-werkverkeer (6331)

Lees meer

Technologische vooruitgang maakt motor- en scooterrijden veiliger (6284)

Lees meer

  • ksr-moto
  • orcal
  • yamaha
  • gilera
  • royal-enfield
  • sym
  • triumph
  • mash
  • honda
  • skyteam
  • cagiva
  • peugeot
  • husqvarna
  • ligier
  • cfmoto
  • victory
  • boom-trikes
  • indian
  • lml
  • zero
  • fb-mondial
  • neco
  • bmw
  • suzuki
  • mbk
  • piaggio
  • kawasaki
  • aprilia
  • ducati
  • polaris
  • tgb
  • brixton
  • beta-motorcycles
  • derbi
  • tomos
  • can-am
  • guzzi
  • harley-davidson
  • turbho
  • vespa

Mis niks van het Belgische motornieuws!

Schrijf je in op de newsletter van moto.be

Hoe me informeren over de uitschrijving en het gebruik van mijn gegevens?