Inschrijvingen motorfietsen in Europese Unie 8% gestegen in 2019

Het aantal inscchrijvingen van motorfietsen in de Europese Unie is in 2019 met 8% gestegen. In 2019 werden in de EU in totaal 1.079.524 motorfietsen geregistreerd volgens de definitieve cijfers die deze week door de Europese vereniging van motorfabrikanten (ACEM) zijn gepubliceerd. Dit is een stijging van 8% ten opzichte van 2018. De grootste markten voor motorfietsen in Europa waren in 2019: Italië (231.712 eenheden), Frankrijk (197.470 eenheden) en Spanje (177.037 motorfietsen). De cijfers voor motorfietsen omvatten zowel twee- als driewielige voertuigen met een cilinderinhoud van meer dan 50 cc als elektrische motorfietsen.

 

Het aantal inschrijvingen van bromfietsen in de EU is ook met 11% gestegen. De Europese brommermarkt is gestegen van 272.338 stuks in 2018 tot 303.152 stuks in 2019. Dit is een stijging van 11,3%. De grootste markten voor bromfietsen in Europa waren: Frankrijk (91.043), Nederland (62.340), België (27.073), Duitsland (25.247) en Italië (21.133).

Het aantal registraties van elektrische motorfietsen en bromfietsen is in 2019 in de EU gestegen. Daarnaast is de Europese markt voor elektrische motorfietsen gegroeid van 6.901 eenheden in 2018 naar 14.111 eenheden in 2019 (+104,48%). Het blijft echter op het niveau van de niche. Slechts 1,3% van alle motorfietsen die in 2019 in Europa werden geregistreerd, waren elektrisch. Het aantal registraties van elektrische bromfietsen in de EU is aanzienlijk gestegen van 39.940 eenheden in 2018 tot 59.776 eenheden in 2019 (+49,7%). De markt voor elektrische vierwielers daalde van 3.184 eenheden naar 2.816 eenheden (-11,6%).

 

In reactie op de laatste markttrends zei ACEM-secretaris-generaal Antonio Perlot:

“De toename van de markt in 2019 overtreft alle verwachtingen. Tien jaar na de crisis, die ook de motorsector ernstig had getroffen, is het een bevestiging van de terugkeer naar een algemene, positieve houding ten opzichte van het verbruik.  Het toont ook aan dat de belangstelling voor motorfietsen en bromfietsen groeit, zowel voor het woon-werkverkeer als voor de vrije tijd. Dit is deels een weerspiegeling van de overgang naar de EURO 4-milieunorm, die inmiddels volledig is afgerond. Met de recente toepassing van de EURO 5 en de daarmee samenhangende introductie op de markt van nieuwe motorfietsmodellen mag worden verwacht dat deze positieve trend zich in 2020 zal voortzetten. 

De groei in het bromfietssegment bevestigt ook een hernieuwde belangstelling voor lichte stedelijke mobiliteitsoplossingen, met name wat betreft de nichesector van de elektrische voertuigen.  Over het geheel genomen zal de vervanging van oudere voertuigen in het wagenpark de bijdrage van motorfietsen en bromfietsen aan een schonere en efficiëntere mobiliteit verbeteren”.

 

Meest geraadpleegde artikels

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven (40583)

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer (29868)

Lees meer

125 cc-scooter of motor: ook met rijbewijs B een mobiliteitsoplossing (14188)

Lees meer

Waarom blijft het zo stil rond de motor of de scooter tijdens de week van de mobiliteit? (7707)

Lees meer

Files nemen toe. Gemotoriseerde tweewielers worden te weinig ingezet voor woon-werkverkeer (6924)

Lees meer

  • can-am
  • lml
  • beta-motorcycles
  • ligier
  • polaris
  • derbi
  • harley-davidson
  • ksr-moto
  • guzzi
  • indian
  • victory
  • triumph
  • kawasaki
  • honda
  • yamaha
  • cagiva
  • aprilia
  • orcal
  • tgb
  • cfmoto
  • bmw
  • suzuki
  • skyteam
  • husqvarna
  • peugeot
  • boom-trikes
  • vespa
  • turbho
  • brixton
  • piaggio
  • fb-mondial
  • zero
  • tomos
  • sym
  • mash
  • neco
  • mbk
  • ducati
  • gilera
  • royal-enfield

Mis niks van het Belgische motornieuws!

Schrijf je in op de newsletter van moto.be

Hoe me informeren over de uitschrijving en het gebruik van mijn gegevens?