Inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters blijven stijgen

In de eerste zes maanden van dit jaar is het aantal inschrijvingen van motoren en scooters (inclusief quads en driewielers) met 7,9% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Bij de bromfietsen was er sprake van een stijging van 12,5%. Vooral ‘mobiliteits’-merken en -modellen scoren goed. Dat blijkt uit cijfers van FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie.

De inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters gaan nog altijd in stijgende lijn na een jaar (2017) waarin er sprake was van een daling. In de periode van januari tot en met juni van dit jaar noteerde men een stijging van bijna 8% in vergelijking met de periode januari-juni 2017. Dit jaar werden er tot juli 15.248 nieuwe motoren en scooters ingeschreven. De eerste zes maanden zijn doorgaans goed voor tweederde van het jaarcijfer. De verwachting is dat eind 2018 ruim 22.000 nieuwe motoren en scooters ingeschreven zullen zijn.

In de cijfers zijn eveneens de gegevens opgenomen van driewielers en quads (die krijgen immers ook een ‘motorfiets-plaat’).  In die segmenten is er sprake van een lichte daling. Als men derhalve enkel de nieuwe inschrijvingen van motorfietsen en scooters telt, dan is er sprake van een groei van 8,5%. De inschrijvingen van bromfietsen (klasse A en B) kennen ook een stijging. Die bedraagt 12,5%. Voor de ‘gemotoriseerde tweewielers’ (scooters, motorfietsen en brommers) komt de groei in de eerste zes maanden van dit jaar daarmee uit op 10%.

 

Mobiliteit

Een deel van de verklaring is dat 2017 geen normaal jaar was door de invoering van de Euro4-norm voor motoren en scooters. Dat maakte dat een deel van de inschrijvingen van Euro3-modellen al in 2016 gedaan werden, zodat ze toch nog in 2017 verkocht konden worden. Van zo’n scheeftrekking is nu geen sprake meer. Een andere verklaring voor de groei is het feit dat de motor en scooter meer ingezet worden als mobiliteitsoplossing. De grootste groei wordt bijvoorbeeld genoteerd in de provincie Antwerpen: 13%. Dat de gemotoriseerde tweewieler een mobiliteitsoplossing is, blijkt ook uit de top tien van de meest ingeschreven modellen. Het gaat daarbij vooral om praktische gemotoriseerde tweewielers: scooters, basic motoren en reisenduro’s (die ook veel ingezet worden in woon-werkverkeer over langere afstanden). Daarnaast is en blijft de motor ook voor veel mensen een vrije tijdsobject. In de huidige economisch gunstigere tijden kan er dan geld vrijgemaakt worden voor ‘leuke dingen in het leven’. Dat verklaart de goede prestatie van Harley-Davidson, dat 23,7% groeit. Harley’s worden minder ingezet voor woon-werkverkee.

Marktleider is BMW met een aandeel van 13,4% gevolgd door Yamaha (11,7%), Honda (10,2%), Kawasaki (8,3%) en Piaggio/Vespa (8%). Naast Harley-Davidson zijn Yamaha, KTM en Suzuki sterke groeiers in de top tien (respectievelijk +19,6%, +27% en +25,2%). De top tien is goed voor driekwart van de nieuwe inschrijvingen.

Uitersten

De grootste segmenten qua cilinderinhoud zitten in de uitersten: minder dan 125 cc (27,1%) en meer dan 1000 cc (26,9%). De 125 cc scooters en motoren kunnen ook bestuurd worden door houders van het rijbewijs B, die minstens twee jaar dat rijbewijs hebben. Bij de gemotoriseerde tweewielers tot 125 cc kennen de scooters een lichte achteruitgang met 6,1%. Daar staat tegenover dat er een sterke groei is bij de 125 cc motorfietsen (+28%). Vooral de 125 cc neoretro-motoren (motoren met de techniek van vandaag en de looks van gisteren) doen het goed. De achteruitgang bij de 125 cc scooters wordt bijna volledig gecompenseerd door de stijging van het aantal inschrijvingen van de scooters met een cilinderinhoud van meer dan 125 cc. Worden alle scooters bij elkaar geteld dan hebben die een marktaandeel van 24,2% (-1,8% ten opzichte van 2017).

Bromfietsen

Ook bij de bromfietsen (klasse A en B) is er een positieve evolutie in het aantal inschrijvingen. In de eerste zes maanden van 2018 was er sprake van een vooruitgang van 12,5% vergeleken met dezelfde periode in 2017. In totaal zijn er dit jaar al 9.490 inschrijvingen van nieuwe bromfietsen. Die groei van dat segment zit vooral in de klasse B (bromfietsen met een maximum snelheid van 45 km/uur): plus 25,9%. In de klasse A was er een lichte achteruitgang van 3,8%. Wellicht is dat een effect van de populariteit van de fiets met elektrische ondersteuning. In aanschaf is zo’n fiets goedkoper dan een bromfiets. Bovendien lopen er in die markt ook veel prijspromoties. Bij de bromfietsen klasse B is een deel van de groei toe te wijzen aan de ‘speed pedelec’, de snelle elektronische fiets. Die elektrische fiets wordt bij de inschrijvingen tot die categorie van bromfietsen gerekend (ze behalen dezelfde topsnelheden), hoewel het eigenlijk verschillende vervoersmiddelen zijn. FEBIAC wijst in dit kader ook op een schemergebied in de wetgeving: bromfietsers zowel van klasse A als van klasse B zijn verplicht om een goedgekeurde motorhelm te dragen. Voor een elektrische fiets tot 25km/u is die verplichting er niet, al wordt het dragen van een fietshelm wel aangeraden. Voor de speedpedelecs tot 45km/u is er wel een helmverplichting, maar een fietshelm die de slapen beschermd volstaat. Zo ontstond in de wetgeving een heel andere helmplicht voor bromfietsen en speedpedelecs, waardoor de gebruikers van bromfietsen worden benadeeld.

 

top tien merken

merk                                              2017           2018           aandeel     evolutie

1 BMW                                           2.032          2.042          13,4%        0,5%

2 Yamaha                                       1.655          1.979          11,7%        19,6%

3 Honda                                         1.716          1.561          10,2%        -9%

4 Kawasaki                                   1.236          1.263          8,3%          2,2%

5 Piaggio                                       1.210          1.223          8%             1,1%

6 Harley Davidson                      911             1.124          7,4%          23,4%

7 KTM                                           756             960             6,3%          27%

8 Triumph                                     650             633             4,2%          -2,6%

9 SYM                                            594             562             3,7%          -5,4%

10 Suzuki                                      405             507             3,3%          25,2%

 

totaal                                              14.130        15.248                          7,9%

 

top tien modellen

2017           2018           aandeel     evolutie

1 Vespa GTS300                           327             440             3%             34,6%

2 BMW R1200GS                          408             388             2,7%          -4,9%

3 BMW R1200GS Adventure     351             343             2,4%          -2,3%

4 Vespa GTS125                           344             335             2,3%          -2,6%

5 Yamaha MT-07                          179             285             2%             59,2%

6 Yamaha X-Max 125                   155             262             1,8%          69%

7 BMW R1200RT                          250             254             1,7%          1,6%

8 Yamaha XSR900                        323             240             1,6%          -25,7%

9 Kawasaki Z900                          229             202             1,4%          -11,8%

10 SYM GTS125i                           251             180             1,2%          -28,3%

 

 

segmenten

2017           2018           aandeel     evolutie

<126 cc                                           3.927          4.135          27,1%        5,3%

126-250 cc                                     319             302             2%             -5,3%

251-500 cc                                      1.758          2.283          15%           29,9%

501-750 cc                                      2.119          2.114          13,9%        -0,2%

751-1000 cc                                    2.313          2.322          15,2%        0,4%

>1000 cc                                         3.694          4.092          26,9%        10,8%

totaal                                              14.130        15.248                          7,9%

 

type

2017           2018           aandeel     evolutie

scooter tot 125 cc                          2.571          2.413          15,8%        -6,1%

scooter plus 126 cc                       1.188          1.278          8,4%          7,6%

motor tot 125 cc                            1.244          1.592          10,4%        28%

basic/roadster                              3.460          3.618          23,7%        4,6%

custom                                           744             995             6,5%          33,7%

supersport                                    407             435             2,9%          6,9%

sport-touring                                152             128             0,8%          -15,8%

touring                                           699             874             5,7%          25%

trail                                                 2.460          2.627          17,2%        6,8%

enduro                                           506             606             4%             19,8%

trial                                                 51               49               0,3%          -3,9%

trike                                                159             180             1,2%          13,2%

quad                                               373             326             2,1%          -12,6%

andere                                           114             124             0,8%          -4,6%

onbekend                                      2                 2                 –

totaal                                              14.130        15.247                          7,9%

 

bromfietsen max 25

merk                                              2017           2018           aandeel     evolutie

1 SYM                                            619             781             21,5%        26,2%

2 Stromer                                       646             536             14,7%        -17%

3 Peugeot                                      392             339             9,3%          -13,5%

totaal                                              3.782          3.637                            – 3,8%

 

bromfietsen max 45

merk                                              2017           2018           aandeel     evolutie

1 Stromer                                      17               548             9,4%          3.123,5%

2 SYM                                            447             522             8,9%          16,8%

3 Piaggio                                       524             432             7,4%          -17,6%

totaal                                              4.650          5.853                            25,9%

 

totaal A + B                                   8.432          9.490                            12,5%

Photo Credit: Lumen Photos/Shutterstock.com

 

 

 

 

Meest geraadpleegde artikels

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven (37277)

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer (23969)

Lees meer

Waarom blijft het zo stil rond de motor of de scooter tijdens de week van de mobiliteit? (5871)

Lees meer

Premie voor elektrische scooters en motors (5266)

Lees meer

Files nemen toe. Gemotoriseerde tweewielers worden te weinig ingezet voor woon-werkverkeer (5167)

Lees meer

Technologische vooruitgang maakt motor- en scooterrijden veiliger (5076)

Lees meer

Motoren en scooters, een oplossing voor de mobiliteitsproblemen (4932)

Lees meer

  • kawasaki
  • piaggio
  • turbho
  • cagiva
  • tomos
  • royal-enfield
  • mash
  • orcal
  • suzuki
  • ksr-moto
  • brixton
  • lml
  • harley-davidson
  • polaris
  • fb-mondial
  • vespa
  • tgb
  • victory
  • peugeot
  • derbi
  • beta-motorcycles
  • ducati
  • neco
  • mbk
  • bmw
  • aprilia
  • guzzi
  • boom-trikes
  • skyteam
  • husqvarna
  • indian
  • honda
  • yamaha
  • zero
  • can-am
  • gilera
  • cfmoto
  • sym
  • triumph
  • ligier

Mis niks van het Belgische motornieuws!

Schrijf je in op de newsletter van moto.be

Hoe me informeren over de uitschrijving en het gebruik van mijn gegevens?