Lichte groei verkoop motoren en scooters

In de eerste zes maanden van dit jaar is het aantal inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters in vergelijking met dezelfde periode in 2018 licht gestegen met 1,5% tot 15.482 eenheden. Dat blijkt uit cijfers van FEBIAC (de Belgische en Luxemburgse Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie). Bij de bromfietsen (klasse A en B) is er sprake van een stijging van 48,8%, mede door de groei bij de e-pedelecs.

 

In de periode januari tot en met juni 2019 zijn er in ons land 15.482 nieuwe motoren en scooters ingeschreven. Dat zijn er 234 méér dan in dezelfde periode vorig jaar en dat komt neer op een stijging met 1,5%. Dat percentage ligt onder de evolutie van de laatst jaren. In juni 2019 daalde het aantal inschrijvingen met 10%. In de maanden daarvoor was er steeds sprake van een stijging. Wat de oorzaak van die daling in juni betreft, tast men voorlopig in het duister. Wellicht door de weersomstandigheden. Bij het begin van de maand heeft het nog veel geregend, tijdens de 2e helft van de maand was het plots heel warm.

Er zijn grote verschillen in de evolutie van de inschrijvingen per provincie. Er  is een grote stijging in de provincie Luik (plus 14,3%) en een grote daling in de provincie Luxemburg (min 13,9%). In Antwerpen, Vlaams- en Waals, Oost-Vlaanderen, Luik en Namen is er een stijging die op die van Namen na boven het nationaal gemiddelde ligt. Dat zijn ook allemaal provincies met een grote verkeersdruk. De motor en scooter zijn daar een alternatieve mobiliteitsoplossing. In Brussel Hoofdstedelijk Gewest, West-Vlaanderen, Henegouwen, Limburg en Luxemburg is er een daling genoteerd.

Ook qua cilinderinhoud zijn er duidelijke verschillen: in de categorie tot 125 cc (waarmee onder voorwaarden ook met een rijbewijs B gereden mag worden) is er een status quo. In de categorieën 126 cc tot 250 cc en plus 1000 cc is er een achteruitgang. Maar in de andere categorieën (251 tot 500 cc, 501 tot 750 cc en 751 tot 1000 cc) is er een stijging die uitkomt boven het nationale gemiddelde.

 

Populair

De populairste segmenten in de motormarkt zijn de basic/roadster motoren en de scooters  met een aandeel van ieder 24,5% en de trail-motoren (reisenduro’s) met een aandeel van 18,7%. Die drie kennen ook een groei. Samen zijn ze goed voor tweederde van de nieuwe inschrijvingen. Dergelijke gemotoriseerde tweewielers worden ook veelvuldig voor woon-werkverkeer gebruikt.

Die motoren en scooters scoren ook goed in de top tien van de meest ingeschreven modellen. BMW neemt daar met de reisenduro’s R1250 GS en R1250 GS Adventure de eerste en derde plaats in met 539 en 450 eenheden. De scooters van Piaggio  – de Vespa GTS 300 en  de Vespa GTS 125 – zijn tweede en vierde met respectievelijk 474 en 370 stuks.

BMW is ook het merk met het grootste aantal nieuw ingeschreven motoren en scooters. Het Duitse merk komt aan een marktaandeel van 14,5% en tekent een groei op van 9,7%. Honda neemt de tweede positie in met een aandeel van 12,4% (een groei van 22,5%) voor Yamaha dat een aandeel heeft van 12% (en 6% achteruit ging). Ook hier zijn er in de top tien grote verschillen. Naast Honda is eveneens Kawasaki een grote groeier. Harley-Davidson, Triumph en Suzuki moeten terrein prijsgeven.

 

Bromfietsen

De bromfietsmarkt is er één met twee snelheden. In de klasse A (tot 25 kilometer per uur) is er een lichte daling van 7,5%. Maar de toppers doen het daarentegen goed tot zeer goed: marktleider SYM gaat 26,4% vooruit en GTS-scooters groeit met 75,5%. Bij de klasse B (tot 45 kilometer per uur) is de invloed van de e-pedelec te merken. De snelle elektrische fietsen moeten als bromfiets klasse B ingeschreven worden en de groeicijfers voor die merken zijn enorm. Het aantal nieuwe inschrijvingen van klassieke bromfietsen met verbrandingsmotoren in de top 5 groeit licht. Het totaal aantal ingeschreven klasse B-voertuigen steeg in de eerste zes maanden met 83,7%. Gecombineerd gaat de markt van de bromfietsen er met 48,8% op vooruit.

 

 

 

aantal inschrijvingen van nieuwe motoren, scooters, quads en trikes jan-juni 2019

                                     2018           aandeel     2019           aandeel     evolutie    

1 BMW                        2.042          13,4%        2.240          14,5%        9,7%

2 Honda                      1.561          10,2%        1.912          12,4%        22,5%

3 Yamaha                   1.979          13%           1.861          12%           – 6%

4 Kawasaki                 1.263          8,3%          1.431          9,2%          13,3%

5 Piaggio                     1.223          8%             1.178          7,6%          -3,7%

6 KTM                         960             6,3%          952             6,2%          -0,8%

7 Harley-Davidson   1.124          7,4%          951             6,1%          -15,4%

8 SYM                          562             3,7%          591             3,8%          5,2%

9 Triumph                  633             4,2%          583             3,8%          -7,9%

10 Suzuki                    507             3,3%          449             2,9%          -11,4%

 

totaal                           15.248                          15.482                          1,53%

 

 

evolutie naar cilinderinhoud jan – juni 2019

                                     2018           aandeel     2019           aandeel     evolutie    

min 125 cc                  4.135          27,1%        4.150          26,8%        0,4%

126-250 cc                   302             2%             224             1,5%          – 25,8%

251-500 cc                   2.283          15%           2.424          15,7%        6,2%

501-750 cc                   2.114          13,9%        2.212          14,3%        4,6%

751-1000 cc                 2.322          15,2%        2.567          16,6%        10,5%

plus 1000 cc                4.092          26,8%        3.905          25,2%        – 4,6%

 

totaal                           15.248                          15.482                          1,5

 

 

evolutie inschrijvingen per provincie jan – juni 2019 (motoren en scooters)

                                     2018           aandeel     2019           aandeel     evolutie    

Antwerpen                 2.516          16,5%        2.581          16,7%        2,6

Brussel hoofdstad     1.238          8,1%          1.233          8%             -0,4%

Vlaams Brabant         1.719          11,3%        1.786          11,5%        3,9%

Waals Brabant           727             4,8%          773             5%             6,3%

Oost-Vlaanderen       1.966          12,9%        2.059          13,3%        4,7%

West-Vlaanderen      1.476          9,7%          1.457          9,4%          -1,3%

Henegouwen             1.682          11%           1.666          10,8%        -1%

Luik                             1.469          9,6%          1.653          10,7%        14,3%

Limburg                     1.251          8,2%          1.127          7,3%          -9,1%

Luxemburg                 467             3,1%          402             2,6%          -13,9%

Namen                        736             4,8%          745             4,8%          1,2%

 

totaal                           15.247                          15.482                          1,5%

 

evolutie inschrijven per categorie jan – juni 2019

                                     2018           aandeel     2019           aandeel     evolutie    

scooter min 125 cc     2.412          15,8%        2.427          15,7%        0,6%

scooter plus 125 cc    1.278          8,4%          1.356          8,8%          6,1%

motor min 125 cc       1.592          10,4%        1.601          10,3%        0,6%

basic/roadster           3.618          23,7%        3.787          24,5%        4,7%

custom                        995             6,5%          856             5,5%          -14%

supersport                  435             2,9%          506             3,3%          16,3%

sport-touring             128             0,8%          44               0,3%          -65,6%

touring                        874             5,7%          778             5%             -11%

trail                              2.627          17,2%        2.898          18,7%        10,3%

enduro                        606             4%             571             3,7%          -5,8%

trial                              49               0,3%          23               0,2%          -53,1%

trike                             180             1,2%          267             1,7%          48,3%

quad                            326             2,1%          244             1,6%          -25,2%

buggy                          –                 –                 3                 –                 –

andere                        124             0,8%          121             0,8              -2,4%

onbekend                   2                                   –                 –

totaal                           15.248                          15.482                          1,5%

 

 

top tien modellen jan – juni 2019

                                              2018           aandeel     2019 aandeel     evolutie    

1 BMW R1250 GS               –                 –                 539   3,6%          (32,6%)

2 Vespa GTS300                  474             3,3%          482   3,3%          1,7%

3 BMW R1250 Adventure –                 –                 450   3%             (27,8%)

4 Vespa GTS125                  370             2,5%          336   2,3%          -9,2%

5 Kawasaki Z900                 219             1,5%          283   1,9%          29,2%

6 Yamaha MT-07                285             2%             268   1,8%          -6%

7 BMW R1250 RT                –                 –                 257   1,7%          (1,2%)

8 Yamaha X-max 125         277             1,9%          206   1,4%          -25,6%

9 Yamaha Tracer 900          115             0,8%          200   1,4%          73,9%

10 Kawasaki Z650               148             1%             167   1,1%          12,8%

 

totaal                                    14.597                          14.834                 1,6%

 

 

aantal inschrijvingen van nieuwe bromfietsen tot max 25 km/u jan – juni 2019

                                     2018           aandeel     2019           aandeel     evolutie

1 SYM                          781             21,5%        987             29,3%        26,4%

2 GTS                           208             5,7%          365             10,8%        75,5%

3 Peugeot                    339             9,3%          339             10,1%        –

4 NECO                      168             4,6%          313             9,3%          86,3%

5 Kymco                     318             8,7              308             9,2%          -3,1%

 

totaal                           3.637                            3.366                            – 7,5%

 

aantal inschrijvingen van nieuwe bromfietsen max 45 km/u jan – juni 2019

                                     2018           aandeel     2019           aandeel     evolutie

1 Stromer                   548             9,4%          2.051          19,1%        274,3%

2 Riese und Muller    739             12,6%        1.349          12,6%        83,5%

3 NIU                          91               1,6%          1.178          11%           1.194,5%

4 SYM                          522             8,9%          554             5,2%          6,1%

5 Piaggio                     432             7,4%          464             4,3%          7,4%

 

totaal                           5.852                            10.749                          83,7%

 

 

bron FEBIAC

 

 

Aangesloten artikels

Op twee wielen warm door de winter

Lees meer

Motoren en scooters, een oplossing voor de mobiliteitsproblemen

Lees meer

Slechts 20% van de 50cc scooters, bromfietsen en lichte vierwielers heeft een nummerplaat. Deadline nadert

Lees meer

Technologische vooruitgang maakt motor- en scooterrijden veiliger

Lees meer

Franse transportoplossingen voor je motorfiets

Lees meer

Meest geraadpleegde artikels

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven (38577)

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer (26287)

Lees meer

Premie voor elektrische scooters en motors (7103)

Lees meer

Waarom blijft het zo stil rond de motor of de scooter tijdens de week van de mobiliteit? (6654)

Lees meer

125 cc-scooter of motor: ook met rijbewijs B een mobiliteitsoplossing (6143)

Lees meer

Technologische vooruitgang maakt motor- en scooterrijden veiliger (5893)

Lees meer

Files nemen toe. Gemotoriseerde tweewielers worden te weinig ingezet voor woon-werkverkeer (5817)

Lees meer

  • yamaha
  • can-am
  • guzzi
  • sym
  • neco
  • cagiva
  • mash
  • peugeot
  • derbi
  • honda
  • kawasaki
  • polaris
  • harley-davidson
  • tgb
  • ducati
  • royal-enfield
  • mbk
  • bmw
  • boom-trikes
  • aprilia
  • beta-motorcycles
  • triumph
  • indian
  • lml
  • fb-mondial
  • ksr-moto
  • victory
  • ligier
  • turbho
  • cfmoto
  • zero
  • piaggio
  • gilera
  • vespa
  • brixton
  • husqvarna
  • skyteam
  • tomos
  • suzuki
  • orcal

Mis niks van het Belgische motornieuws!

Schrijf je in op de newsletter van moto.be

Hoe me informeren over de uitschrijving en het gebruik van mijn gegevens?