Motor en scooter houden stand in provincies met grote verkeersdrukte

De inschrijvingen van het aantal nieuwe motoren en scooters is in de periode januari-september van dit jaar met 8,2% gedaald tot 19.693 eenheden vergeleken met dezelfde periode in 2016. Maar opvallend is dat in provincies met grote verzadiging van het verkeer (Antwerpen, Vlaams en Waals-Brabant) het aantal nieuwe inschrijvingen status quo blijft of slechts een kleine achteruitgang kent. Dat bevestigt de mening van FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie, dat gemotoriseerde tweewielers een deel van de oplossing zijn voor de prangende mobiliteitsproblemen.

 

Voor FEBIAC zijn gemotoriseerde tweewielers een goed alternatief voor andere vervoersmiddelen in het zeer drukke verkeer van vandaag. Dat standpunt wordt nu ondersteund door de trends in de inschrijvingen van nieuwe scooters en motoren. Die zijn in de periode januari-september in Antwerpen gelijk gebleven en in Vlaams- en Waals-Brabant beduidend minder achteruitgegaan dan het nationaal gemiddelde (respectievelijk 3,2% en 6,2% tegenover 8,2% nationaal). Dat zijn juist ook de provincies met (lange) dagelijkse files en grote infrastructuurwerken.

In de provincie Antwerpen is er ook een opvallende stijging van de inschrijvingen van gemotoriseerde tweewielers van 125 cc terwijl die categorie nationaal een stagnatie van de groei kent. Met zo’n 125 cc’er (vooral scooters) mag je rijden met het rijbewijs B, zonder dat het specifieke motorrijbewijs behaald moet worden. Voorwaarden zijn wel dat je minstens twee jaar in het bezit moet zijn van het rijbewijs B (voor rijbewijzen afgegeven na mei 2011 geldt wel een verplichte scholing evenwel zonder examen) en dat het vermogen van de tweewieler de 15 pk (11kW) niet overschrijdt.

 

Sneller door het drukke verkeer

Met de motor en scooter kun je inderdaad sneller door het drukke file- en stadsverkeer. De wegcode laat toe om tussen de rijen autos door te rijden bij snelheden onder 50 kilometer per uur en als het snelheidsverschil tussen de gemotoriseerde tweewieler en de auto’s niet meer dan 20 kilometer per uur bedraagt. Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC, wijst in dat verband op een test die FEBIAC in maart van dit jaar uitvoerde. Vanuit één van de randgemeenten van Leuven reed een proefpersoon met een scooter naar het Woluwedal in Brussel, een tweede nam de auto en een derde gebruikte het openbaar vervoer. “Met de scooter was je 27 minuten onderweg, met de auto 48 minuten en met het openbaar vervoer meer dan een uur,” aldus Vancuyck. De uitslag van de soortgelijke recente test van VAB Magazine is voor FEBIAC dan ook geen verrassing: voor de rit van de Grote Markt in Sint-Niklaas naar de Groenplaats in hartje Antwerpen kwam de man met de motorfiets na 36 minuten als eerste aan, degene die de auto gebruikte deed er 64 minuten over…

 

Praktische modellen populair

Ook als er gekeken wordt naar de diverse modellen blijken de praktische motoren het nog altijd goed te doen. De inschrijvingen van goedkope ‘basic-roadster’-examplaren stegen met 10% en die van de trail-motoren (reismotoren die ook veel in woon-werkverkeer ingezet worden) gingen met 2,3% vooruit. Samen met de 125 cc’ers (motoren en scooters) zijn die twee categorieën goed voor iets meer dan tweederde van de nieuwe inschrijvingen.

Overigens groeit het totaal aantal ingeschreven motoren en scooters gestaag. De meeste recente cijfers over de grootte van het voertuigenpark geven aan dat er op 1 augustus van dit jaar 481.984 motoren waren ingeschreven tegen 473.326 in 2016. In 2013 werd de kaap van 450.000 motoren en scooters genomen. Als die ontwikkeling zich voortzet, zullen er over om en nabij twee jaar een half miljoen motoren en scooters tot het Belgische voertuigenpark behoren.

 

Bromfietsen

De inschrijvingen van nieuwe bromfietsen gingen van januari tot en met september van dit jaar sterk vooruit. Er is sprake van een groei van 48% in vergelijking met dezelfde periode in 2016. Vooral in de categorie met een maximum snelheid tot 25 kilometer per uur is de vooruitgang groot, 55%. Voor een deel is die toename te verklaren door populariteit van (snelle) elektrische fietsen die als bromfiets ingeschreven zijn.

 

Nieuwe motoren en scooters per provincie

2016 aandeel 2017 evolutie
Antwerpen  3.136 14,6%        3.135     16%   -0,1%
Brussel hoofdst, gewest 19,919 8,90% 1.641  8,3% -14,50%
Vlaams-Brabant 2.397 11,2% 2.323 11,8%      -3,1%
Waals-Brabant 1.073    5%  1.007     5%          -6,2%
Oost-Vlaanderen  2.748 12,8% 2.508 12,7% -8,70%
West Vlaanderen  2.158 10,1% 1.908  9,7% -11,60%
Henegouwen   2.419  11,3%   2.194  11,1%   -9,3%
Luik  2.156 10,1% 2.002 10,2%      -7,1%
Limburg   1.768  8,2% 1.543 7,8%   -13,6%
Luxemburg 603   2,8% 550  2,8%             -8,8%
Namen    1.066     5% 882 4,5%     -17,3%
totaal 21.443 19.693   -8,2%

 

evolutie categorieën naar cilinderinhoud

                         2016 aandeel 2017 aandeel evolutie
< 126        6.556 30,6% 5.801 32,1%    -11,5%
126-250    1.070     5%  417   2,1%      -61%
251-500  2.579  12%  2.636 13,4% 2,20%
501-750  3.035 14,2% 2.946 15%    -2,9%
751-1000  3.214 15% 3.052   15,5%    -5%
>1000 4.989    23,3% 4.841   24,6% -3%

 

evolutie categorieën naar type

type 2016 aandeel 2017 aandeel evolutie
scooter max 125    4.319   20,1% 3.766 19,1%    -12,8%
scooter min 126 2.147   10%   1.796   9,1%     -14,3%
motor max 125 2.060 9,6% 1.881 9,6%      -8,7%
basic/roadster  4.218  19,7%   4.675 23,7% 10,80%
custom     1.113    5,2% 993  5% -10,80%
supersport 627      2,9%     572      2,9% -9%
sport-touring 312  1,5%   192   1%   -38,5%
touring       1.143   5,3%  945 4,8%    -17,3%
trail   3.100    14,5%  3.172   16,1%      2,3%
enduro     778    3,6%  672   3,4%     -15,6%
trial    53    0,2%   63   0,3%    18,8%
trike      320       1,5%       234       1% -26,90%
quad  931     4,3% 554    2,8%    -40,5%
buggy  14  0,1%   2      –   -87,7%
andere  307  1,4%  176    0,9%   -42,7
onbekend            1    –
totaal        21.443                  19.693

 

 

top tien modellen

    

Top tien modellen 2016 aandeel 2017 aandeel evolutie
1 Vespa GTS300 315   1,6%    549 2,9% 74,30%
2 BMW R1200GS   488 2,5%   526 2,8%   8,2%
3 Vespa GTS125    409     2,1%  528     2,8%    29,1%
4 BMW R1200GS Adventure  396   2%    427    2,3%   7,8%
5 Yamaha XSR900     53       0,3%  420 2,3% 693%
6 SYM GTS 125i    429 2,2%  343   1,8%    -20,1%
7 BMW R1200RT  411  2,1%  330  1,8%    -19,7%
8 Vespa Primavera 125       349       1,8%  320     1,7%     -8,3%
9 Kawasaki Z900     –           290   1,6     –
10 Honda 125 Forza 269       1,4%  274 1,5%    1,9%

 

 

top tien merken  2016    aandeel 2017 aandeel evolutie
1 BMW     2.469 11,5%  2.650  13,5%       7,3%
2 Honda       2.984   13,9% 2.342      11,9%   -21,5%
3 Yamaha 2.145 10%   2.328   11,8% 8,50%
4 Piaggio   2.288  10,7% 1.830  9,3%         -20%
5 Kawasaki   1.367 6,4%   1.585   8,1% 16%
6 Harley-Davidson   1.241   5,8%    1.260  6,4% 1,50%
7 KTM   1.023 4,8% 1.052   5,3%   2,8%
8 Triumph         825  3,9%   860  4,4% 4,20%
9 SYM   947  4,4% 842 4,3% -11,10%
10 KYMCO  978  4,6%    834     4,2%       -14,7%
totaal         21.443          19.694                -8,2%

 

 

 

top vijf merken bromfietsen max 25 km/u 2016 aandeel 2017 aandeel evolutie
1 Stomer 64     1,6%  1.182   18,7%   1.746,9%
2 SYM       1.041     25,7%    1.000     15,8%      -4%
3 KYMCO      531       13,1%    729            x  11,6%     37,3%
4 Peugeot   808 19,9%  590  9,4%   -27%
5 Turbho   98 2,4%   442 7% 351%
totaal   4.059 6.312   55,5%

 

top vijf merken bromfietsen max 45 km/uur 2016 aandeel 2017 aandeel evolutie
1 Piaggio     767       14,3%    820  10,6%    6,9%
2 SYM 812   15,1%  688    8,9%     – 15,3%
3 KYMCO 440  8,2%  559   7,2%   27,1%
4 Peugeot  712  13,3%   442 5,7%   -37,9%
5 Gazelle         15      0,3%  324  4,2% 2060%
totaal    5.368      7.718 43,80%
alle bromfietsen 9.427    14.030      48,8%

 

 

 

 

Aangesloten artikels

Motoren en scooters, een oplossing voor de mobiliteitsproblemen

Lees meer

Recordaantal deelnemers voor Dag van de Motorrijder en Ready to Ride

Lees meer

De 2018 Kawasaki Z1000SX in november al in de showroom

Lees meer

Waarom blijft het zo stil rond de motor of de scooter tijdens de week van de mobiliteit?

Lees meer

FEBIAC pleit voor motorvriendelijke maatregelen

Lees meer

Kawasaki verrast met CAFE versie van Z900RS retro

Lees meer

Belgische teams voor de zijspan én quadscross der naties

Lees meer

Meest geraadpleegde artikels

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven (38577)

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer (26287)

Lees meer

Premie voor elektrische scooters en motors (7103)

Lees meer

Waarom blijft het zo stil rond de motor of de scooter tijdens de week van de mobiliteit? (6654)

Lees meer

125 cc-scooter of motor: ook met rijbewijs B een mobiliteitsoplossing (6145)

Lees meer

Technologische vooruitgang maakt motor- en scooterrijden veiliger (5893)

Lees meer

Files nemen toe. Gemotoriseerde tweewielers worden te weinig ingezet voor woon-werkverkeer (5817)

Lees meer

  • turbho
  • polaris
  • husqvarna
  • harley-davidson
  • suzuki
  • beta-motorcycles
  • orcal
  • yamaha
  • derbi
  • can-am
  • peugeot
  • indian
  • victory
  • zero
  • royal-enfield
  • bmw
  • vespa
  • cfmoto
  • tgb
  • mash
  • ksr-moto
  • skyteam
  • mbk
  • kawasaki
  • brixton
  • triumph
  • gilera
  • guzzi
  • neco
  • sym
  • boom-trikes
  • piaggio
  • aprilia
  • fb-mondial
  • ligier
  • lml
  • tomos
  • ducati
  • cagiva
  • honda

Mis niks van het Belgische motornieuws!

Schrijf je in op de newsletter van moto.be

Hoe me informeren over de uitschrijving en het gebruik van mijn gegevens?