Motor- en scooterbezit neemt verder toe

In de periode januari tot en met september van dit jaar is het aantal inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 4,6% gestegen tot 21.443 stuks. Uit recente gegevens van de FOD Economie blijkt dat het totaal aantal ingeschreven motoren en scooters de 475.000 eenheden nadert.

De markt van gemotoriseerde tweewielers heeft de wind mee. Dit jaar zijn er in de eerste drie kwartalen al 4,6% meer nieuwe motoren en scooters ingeschreven dan tijdens dezelfde periode in 2015. In september ging het aantal inschrijvingen zelfs met 39% omhoog ten opzichte van september 2015. Dat is opvallend omdat andere jaren bij het begin van het najaar de verkopen en dus ook de inschrijvingen op een lager peil kwamen. Voor velen is motorrijden immers een seizoensgebonden bezigheid (lente en zomer) en gaat de tweewieler in de herfst op stal.

Volgens Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC, de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie, is die positieve trend toe te schrijven aan het uitzonderlijk goede weer in september én aan de niet aflatende filedruk in het dagelijkse verkeer. De ‘filevriendelijke’ scooters en motoren zijn dan een alternatief voor de auto.

Praktisch

Dat er voor ‘praktisch’, en dus dus filevriendelijk gekozen wordt, blijkt ook uit de evolutie van de diverse categorieën en de top tien van de meest verkochte motoren en scooters. Een derde van de nieuw ingeschreven gemotoriseerde tweewielers zijn scooters (een utilitaire tweewieler bij uitstek), 20% valt in de categorie ‘basic – roadster’ (eenvoudige, prijsgunstige motoren) en 15% zijn trails (comfortabele reisenduro’s die ook veel gebruikt worden in het woon-werkverkeer). Die drie categorieën zijn samen goed voor tweederde van de nieuwe motoren en scooters. Bij de top tien van de meest ingeschreven modellen zijn er zes scooters, drie reisenduro’s en één toermotor (een versie die ook aanslaat in het woon-werkverkeer).
In provincies waar de verkeersdruk groot is en waar er dus veel verkeer van en naar de agglomeraties gaat, stijgen de inschrijvingen sterker dan het gemiddelde voor het hele land. In de provincie Namen is de stijging met 16% het grootst. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest noteert een groei van bijna 14% en de provincies Antwerpen en West-Vlaanderen kennen met plus 8% eveneens een positieve trend.


500.000

De groei van de motor- en scootermarkt weerspiegelt zich ook in het totaal aantal ingeschreven gemotoriseerde tweewielers. Dat is volgens recente cijfers van de FOD Economie van augustus 2015 tot augustus 2016 met 1,6% gestegen tot 473.326 stuks. Vorig jaar was er ook al sprake van een stijging. Als de huidige trend doorzet, kan over drie jaar de kaap van 500.000 motoren en scooters bereikt worden. Uit de cijfers van de FOD Economie blijkt ook dat in de afgelopen 20 jaar het aantal ingeschreven gemotoriseerde tweewielers meer dan verdubbeld is: van 225.317 in 1997 naar 473.326 in 2016.

Marktleider

Bij de merken voert Honda de ranglijst aan met een marktaandeel van 15%. Honda kent een groei van 16,5%. BMW volgt op de tweede plaats met een aandeel van 12,5% (met een groei 4,1%). Yamaha, Piaggio en Kawasaki maken de top vijf vol met een aandeel van respectievelijk 10,8% (een groei van 5,6%) 10,4% (status quo) en 6,6% (een groei van 12,3%). De top tien doet samen driekwart van het aantal nieuwe inschrijvingen. In totaal zijn er modellen van 104 verschillende merken ingeschreven.

Bij de bromfietsen is de evolutie dalend. Er werden 9% minder bromfietsen ingeschreven (9.427 in 2016 tegen 10.338 in 2015). De daling is het grootst bij de bromfietsen klasse B – max 45 km/uur (-13,6%), terwijl die bij de bromfietsen klasse A met – 1,7% relatief beperkt is gebleven.

Top 10 merken

2015 % 2016 % evolutie
 Honda  2561  13.5  2984  15.1  16.50%
 BMW  2371  12.5  2469  12.5  4.10%
 Yamaha  2020  10.7  2133  10.8  5.60%
 Piaggio  2058  10.7  2058  10.4  0%
 Kawasaki  1217  6.4  1367  6.9 12.30%
 Harley-Davidson  1166  6.2  1234  6.2  5.80%
 KTM  998  5.3  1023  5.2  2.50%
 Sym  1198  6.3  947  4.8  -21%
 Suzuki  825  4.4  828  4.2  0.40%
 Triumph  653  3.5  825  4.2  26.30%

 

Evolutie naar cilinderinhoud

2015 % 2016 % evolutie
<126 6556  32  6556  30.6  0
126-250 914  4.5  1070  5.8  17.10%
251-500 2615  12.8  2579  12.3  -1.40%
501-750 2765  13.5  3035  14.2  9.80%
751-1000 2888  14.1  3214  15  11.30%
>1000 4756  23.2  4989  23.3  4.90%
TOTAAL 20494  21443  4.60%

Evolutie per categorie

2015 % 2016 % evolutie
scooter max 125cc 4551 22.2 4319 20.1 -5.10%
scooter min 126cc 2136 10.4 2147 10 0.50%
Motor max 125cc 1974 9.6 2060 9.6 4.40%
Basic/roadster 3934 19.2 4218 19.7 7.20%
Custom 982 4.8 1113 5.2 +13.30%
Supersport 612 3 627 2.9 2.50%
Sport-touring 271 1.3 312 1.5 2.50%
Touring 1252 6.1 1143 5.3 15.10%
Trail 2691 13.1 3100 14.5 -8.70%
Enduro 558 2.7 778 3.6 39.40%
Trial 35 0.2 53 0.2 51.40%
Trike 307 1.5 320 1.5 4.20%
Quad 931 4.5 931 4.3
Buggy 36 0.2 14 -15.30%
andere 0 0 307 1.4
Onbekend 0 0 1
Totaal 20494 21443

Evolutie per provincie

2015 % 2016 % evolutie
Antwerpen 2908 14.2 3136 14.6 7.80%
Brussels Hopfdstedelijk Gewest 1690 8.3 1919 9 3.60%
Vlaams-Brabant 2416 11.8 2397 11.2 -0.80%
Waals-Brabant 1030 5 1073 5 4.20%
West-Vlaanderen 1999 9.8 2158 10.1 8%
Oost-Vlaanderen 2785 13.6 2748 12.8 -1.30%
Henegouwen 2303 11.2 2419 11.3 5%
Luik 2073 10.1 2156 10.1 4%
Limburg 1808 8.8 1768 8.3 -2.20%
Luxemburg 562 2.7 603 2.8 7.30%
Namen 920 4.5 1066 5 15.90%

 Top tien modellen

2015 % 2016 % evolutie
Piaggio Vespa GTS 250 434 2.3 498 2.5 14.80%
BMW R1200 GS 472 2.5 439 2.2 -7%
Sym GTS 125i 336 1.8 381 1.9 13.40%
BMW R1200 RT 440 2.3 376 1.9 -14.6%
Piaggio Vespa GTS 125 494 2.6 363 1.8 -26.5%
BMW R1200 GS Adventure 404 2.1 342 1.7 -15.4%
Honda Africa Twin 311
Piaggio Vespa Primavera 371 2 304 1.5 -18.1%
Piaggio Vespa GTS 300 403 2.1 277 1.4 -31.3%
Honda PCX 125 327 1.7 274 1.4 -16.2%

Aangesloten artikels

FEBIAC pleit voor motorvriendelijke maatregelen

Lees meer

Motor en scooter houden stand in provincies met grote verkeersdrukte

Lees meer

Meer vrouwen op de motor of de scooter? Goeie redenen om erin te geloven!

Lees meer

Motoren en scooters, een oplossing voor de mobiliteitsproblemen

Lees meer

Aantal nieuwe motorrijders licht stijgend

Lees meer

Meest geraadpleegde artikels

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven (38577)

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer (26287)

Lees meer

Premie voor elektrische scooters en motors (7103)

Lees meer

Waarom blijft het zo stil rond de motor of de scooter tijdens de week van de mobiliteit? (6654)

Lees meer

125 cc-scooter of motor: ook met rijbewijs B een mobiliteitsoplossing (6145)

Lees meer

Technologische vooruitgang maakt motor- en scooterrijden veiliger (5893)

Lees meer

Files nemen toe. Gemotoriseerde tweewielers worden te weinig ingezet voor woon-werkverkeer (5817)

Lees meer

  • aprilia
  • fb-mondial
  • derbi
  • tgb
  • triumph
  • mbk
  • piaggio
  • skyteam
  • orcal
  • yamaha
  • husqvarna
  • guzzi
  • bmw
  • zero
  • ksr-moto
  • boom-trikes
  • cfmoto
  • ducati
  • vespa
  • turbho
  • cagiva
  • sym
  • honda
  • can-am
  • tomos
  • brixton
  • lml
  • peugeot
  • suzuki
  • polaris
  • beta-motorcycles
  • indian
  • mash
  • neco
  • gilera
  • harley-davidson
  • kawasaki
  • royal-enfield
  • victory
  • ligier

Mis niks van het Belgische motornieuws!

Schrijf je in op de newsletter van moto.be

Hoe me informeren over de uitschrijving en het gebruik van mijn gegevens?