Motor- en scooterwereld staat aan de vooravond van Euro 5

Gemotoriseerde tweewielers die vanaf 1 januari 2020 als nieuw model (nieuwe homologatie) op de markt gebracht worden, zullen aan de Euro 5-norm moeten voldoen.  De overgang van E4 naar E5 betekent in de praktijk dat de uitstoot van vervuilende stoffen in één klap met zowat een derde vermindert.

 

Vanaf 1 januari 2020 aanstaande moeten nieuwe homologaties van gemotoriseerde tweewielers (motorfietsen) voldoen aan de Euro 5-norm. Die norm houdt in dat de emissiewaarden van die voertuigen zowat een derde lager moeten liggen dan die waarop de Euro 4-norm nog van toepassing is. Met die nieuwe norm volgen de motoren en scooters de Europese eisen die nu al voor auto’s gelden. Die normen zijn ook bepalend voor het al dan niet ongehinderd mogen rijden binnen lage emissiezones. Voor FEBIAC (de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie) is die aanpassing een logische zaak. “De lage emissiezones zullen niet verdwijnen,” zegt Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC.

Voorlopig zal de meerderheid van de nieuw ingeschreven motorfietsen in 2020 nog altijd Euro 4 zijn, omdat de meeste nog gebaseerd zijn om een bestaande homologatie. Tot het einde van het jaar kunnen Euro-4 motoren nog altijd probleemloos bij de DIV worden ingeschreven. Voor de stock die over een jaar nog zou overblijven, is ook nog een overgangsregeling van toepassing tot eind 2022. 

Alle inspanningen helpen om de luchtkwaliteit te verbeteren, maar het aandeel van motoren en scooters in de uitstoot is klein. Op een voertuigpark van ruim 7 miljoen eenheden, nemen motoren en scooters met hun 490.000 stuks slechts 7% in. Het aantal personenwagens komt op 5,9 miljoen en het aantal vrachtwagens en trekkers op bijna 950.000. Bovendien ligt het gemiddeld aantal gereden kilometers op jaarbasis bij motoren en scooters een stuk lager dan bij personenauto’s: zo’n 2.000 à 4.000 tegen meer dan 14.000. Stijn Vancuyck wijst ook op het feit dat er bij motoren en scooters minder sprake is van uitstootverhogend start-stopverkeer in files (de gemotoriseerde tweewielers mogen immers tussen de rijen auto’s doorrijden als de snelheid van het verkeer minder dan 50 kilometer per uur bedraagt) en van ‘zoekverkeer’ in de bebouwde kom om een parkeerplaats te vinden.

 

Gevolgen

Wat zijn de gevolgen van het invoeren van Euro 5 voor gemotoriseerde tweewielers? Euro 5 vereist technische aanpassingen aan verbrandingsmotoren. Met de eerdere normeringen zijn er al grote stappen gezet om de emissiewaarden te verlagen, onder meer door het overstappen van klassieke carburatoren naar injectie-inlaatsystemen en door het toepassen van katalysatoren. De uitdaging daarbij was toen vooral het miniaturiseren van die systemen. Op een motor of scooter is er immers minder ruimte om die te monteren en ook zijn de cilinderinhouden doorgaans lager dan die van auto’s. De fabrikanten hebben daarbij kunnen profiteren van de ontwikkeling in de autosector waar kleinere wagens ook van katalysatoren voorzien dienden te worden. Euro 5 vraagt een verdere technische aanpassing. De producenten zoeken die onder meer in turbotechnologie en in variabele kleptiming. Die moeten het verbruik – en dus ook de uitstoot – verminderen. Dat is technisch mogelijk, maar het maakt de techniek van een motor of scooter ingewikkelder en duurder.

 

Meest geraadpleegde artikels

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven (40606)

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer (29890)

Lees meer

125 cc-scooter of motor: ook met rijbewijs B een mobiliteitsoplossing (14340)

Lees meer

Waarom blijft het zo stil rond de motor of de scooter tijdens de week van de mobiliteit? (7716)

Lees meer

Files nemen toe. Gemotoriseerde tweewielers worden te weinig ingezet voor woon-werkverkeer (6931)

Lees meer

  • sym
  • can-am
  • boom-trikes
  • ducati
  • kawasaki
  • skyteam
  • piaggio
  • bmw
  • neco
  • husqvarna
  • zero
  • orcal
  • tomos
  • ksr-moto
  • ligier
  • guzzi
  • cagiva
  • fb-mondial
  • gilera
  • beta-motorcycles
  • mash
  • indian
  • royal-enfield
  • vespa
  • honda
  • suzuki
  • turbho
  • cfmoto
  • polaris
  • aprilia
  • harley-davidson
  • brixton
  • victory
  • lml
  • triumph
  • tgb
  • derbi
  • mbk
  • yamaha
  • peugeot

Mis niks van het Belgische motornieuws!

Schrijf je in op de newsletter van moto.be

Hoe me informeren over de uitschrijving en het gebruik van mijn gegevens?