Motoren en scooters, een oplossing voor de mobiliteitsproblemen

Het is geen geheim: België kampt met ernstige mobiliteitsproblemen. “In 2016 stonden Belgische automobilisten gemiddeld 21 uur in de file. In en rond Brussel loopt dat cijfer zelfs op tot 41 uur.” Dat berekende de Amerikaanse onderneming Inrix, ‘s werelds grootste leverancier van realtime verkeersinformatie, in zijn jaarlijkse Traffic Scorecard-onderzoek. De gevolgen zijn bekend: stress die tot een burn-out kan leiden, vervuiling en een dalende luchtkwaliteit in de steden, verlies van competitiviteit voor ondernemingen… Als antwoord op die rampzalige balans, worden tal van initiatieven naar voren geschoven. Vreemd genoeg wordt er nauwelijks gerept over motoren en scooters en worden ze zelden voorgesteld als deel van de oplossing. Gemotoriseerde tweewielers, een oplossing voor de mobiliteitsproblemen?

 

  • Op korte termijn: tijdswinst

Vandaag de dag levert het gebruik van motoren en scooters voor het woon-werkverkeer een aanzienlijke tijdswinst op.

Dat bewijst een test in realtime die in maart 2017 werd uitgevoerd tussen Herent (Leuven) en Sint-Lambrechts-Woluwe (Brussel) en waarbij drie vervoermiddelen werden vergeleken: de auto, het openbaar vervoer en een scooter. Het resultaat sprak boekdelen: de scooter arriveerde als eerste, 20 minuten voor de auto en bijna een uur voor het openbaar vervoer. Een FEBIAC-enquête bij 170 motorrijders in maart 2017 bevestigt die conclusie. De motor of scooter nemen, levert een gemiddelde tijdswinst op van 19,5% in vergelijking met de auto en 57,5% in vergelijking met het openbaar vervoer.

  • Op middellange en lange termijn: het einde van de files

Wat als het gebruik van gemotoriseerde tweewielers gevoelig zou stijgen? Een studie uitgevoerd door Transport & Mobility Leuven* laat er geen twijfel over bestaan: als 10% van de automobilisten tijdens het spitsuur en op filegevoelige plaatsen hun wagen zou vervangen door een gemotoriseerde tweewieler zouden de files met 40% afnemen. Beter nog: als 25% van de pendelaars voor een motor of scooter zou opteren, zouden de files volledig kunnen verdwijnen. Tijdswinst, een vloeiender verkeer, minder parkeerproblemen… Redenen genoeg om motoren en scooters te promoten als oplossingen voor de mobiliteitsproblemen in ons land.

*November 2011

Aangesloten artikels

Motor- en scooterbezit neemt verder toe

Lees meer

Recordaantal deelnemers voor Dag van de Motorrijder en Ready to Ride

Lees meer

19 juni: met de motor en scooter naar het werk

Lees meer

Meer vrouwen op de motor of de scooter? Goeie redenen om erin te geloven!

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer

Lees meer

FEBIAC pleit voor motorvriendelijke maatregelen

Lees meer

Motor en scooter houden stand in provincies met grote verkeersdrukte

Lees meer

Op twee wielen warm door de winter

Lees meer

Meest geraadpleegde artikels

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven (31741)

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer (21583)

Lees meer

Waarom blijft het zo stil rond de motor of de scooter tijdens de week van de mobiliteit? (4585)

Lees meer

Files nemen toe. Gemotoriseerde tweewielers worden te weinig ingezet voor woon-werkverkeer (4333)

Lees meer

Technologische vooruitgang maakt motor- en scooterrijden veiliger (4096)

Lees meer

Triumph Wevelgem biedt motoren in leasing aan (2077)

Lees meer

Motorrijders hinderen het openbaar vervoer op de vrije busbanen niet (1966)

Lees meer

  • harley-davidson
  • neco
  • kawasaki
  • tgb
  • can-am
  • zero
  • guzzi
  • sym
  • fb-mondial
  • gilera
  • honda
  • husqvarna
  • piaggio
  • ligier
  • indian
  • mash
  • ducati
  • vespa
  • triumph
  • orcal
  • bmw
  • peugeot
  • skyteam
  • suzuki
  • brixton
  • polaris
  • lml
  • victory
  • mbk
  • aprilia
  • cfmoto
  • yamaha
  • tomos
  • cagiva
  • boom-trikes
  • ksr-moto
  • beta-motorcycles
  • derbi
  • royal-enfield
  • turbho