OPINIE: nieuwe brommers zijn euro4

Open Vld Antwerpen wil vervuilende brommers van de baan. Daarom lanceert de partij het voorstel van een inruilpremie. Wie zijn brommer inruilt voor een elektrische, kan via deze premie een aanzienlijke korting krijgen. Op zich een goed voorstel, want elektrische aandrijving wordt op langere termijn de toekomst. Maar daarmee de klassieke scooter zwart maken, is kort door de bocht. Vanuit FEBIAC wil Stijn Vancuyck als adviseur gemotoriseerde tweewielers een paar kanttekeningen maken.

Euro4

Stijn Vancuyck: “Sinds dit jaar voldoen alle nieuwe bromfietsen aan de Euro4 normering en zijn allemaal uitgerust met een milieuvriendelijke 4takt-motor, waarvan een groot aantal zelfs met elektronisch gestuurde brandstofinspuiting.  Dit zijn helemaal geen vervuilende en overmatig decibel producerende bromfietsen! De ervaring van de sector leert dat een bromfiets gemiddeld na 4 à 5jaar vervangen wordt. Bij gevolg is het aantal “vervuilende” oude bromfietsen al drastisch gedaald en over enkele jaren zijn ze sowieso bijna helemaal uit het straatbeeld verdwenen”.

Dagelijkse verplaatsingen

Mensen gebruiken een bromfiets voor uiteenlopende redenen. Een bromfiets kan zich vlot door het drukke verkeer in steden voortbewegen en heeft nauwelijks hinder van file. Hierdoor hebben ze zelf een positieve invloed op die file. Bovendien is parkeren quasi overal mogelijk, en dus is er ook geen zoekverkeer. In tegenstelling met elektrische voertuigen is de actieradius véél groter en tanken neemt slecht een paar minuten in beslag. Veel personen gebruiken een bromfiets omdat dit voor hen een betaalbaar en praktisch vervoermiddel is om hun dagelijkse verplaatsingen te maken, zonder hinder van de files. Zelfs met premies is de aankoopprijs van een elektrische scooter of speedpedelec nog altijd hoger dan van een klassieke scooter. En niet iedereen kan die factuur slikken.

Verkeersveiligheid

Tot slot valt op vlak van verkeersveiligheid aan te stippen dat het aantal ongevallen met bromfietsen in Vlaanderen de laatste 10 jaar met 41% is verminderd; in Antwerpen is het aantal letselongevallen met bijna 10% gedaald in 2017 tov 2016.

Aangesloten artikels

Meer vrouwen op de motor of de scooter? Goeie redenen om erin te geloven!

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer

Lees meer

19 juni: met de motor en scooter naar het werk

Lees meer

Tijd dringt voor aanvraag nummerplaat brommers

Lees meer

Salon 2018: Dompel je onder in de wereld van het motorrijden en de motorrijders

Lees meer

Laat je motorfiets of scooter niet stelen!

Lees meer

Meest geraadpleegde artikels

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven (39236)

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer (27523)

Lees meer

125 cc-scooter of motor: ook met rijbewijs B een mobiliteitsoplossing (8308)

Lees meer

Premie voor elektrische scooters en motors (7816)

Lees meer

Waarom blijft het zo stil rond de motor of de scooter tijdens de week van de mobiliteit? (7057)

Lees meer

Files nemen toe. Gemotoriseerde tweewielers worden te weinig ingezet voor woon-werkverkeer (6331)

Lees meer

Technologische vooruitgang maakt motor- en scooterrijden veiliger (6283)

Lees meer

  • yamaha
  • victory
  • boom-trikes
  • brixton
  • suzuki
  • honda
  • mbk
  • cfmoto
  • orcal
  • indian
  • cagiva
  • polaris
  • royal-enfield
  • peugeot
  • fb-mondial
  • vespa
  • ksr-moto
  • lml
  • triumph
  • sym
  • neco
  • ligier
  • mash
  • can-am
  • derbi
  • tomos
  • piaggio
  • husqvarna
  • aprilia
  • tgb
  • guzzi
  • beta-motorcycles
  • harley-davidson
  • zero
  • kawasaki
  • ducati
  • skyteam
  • turbho
  • bmw
  • gilera

Mis niks van het Belgische motornieuws!

Schrijf je in op de newsletter van moto.be

Hoe me informeren over de uitschrijving en het gebruik van mijn gegevens?