Tanken vanaf 2017

Vanaf 1 januari 2017 kan je aan de Belgische tankstations niet langer benzine Eurosuper 95 tanken. In de plaats daarvan komt er “benzine 95 E10”, een brandstof waarbij het percentage bio-ethanol stijgt van de huidige 5% naar 10% en die is daardoor een stuk milieuvriendelijker en maakt ons minder afhankelijk van fossiele brandstoffen. De maatregel moet België helpen om tegen 2020 10% hernieuwbare energie aan te bieden.

FEBIAC schat dat 10 procent van alle ingeschreven benzinevoertuigen in België niet geschikt is voor 95 E10 en voor deze groep is de overstap naar (duurdere) Super 98 onvermijdelijk. De benzine 95 E10 zal ook iets duurder zijn dan de klassieke Euro95, vermoedelijk  rond 1 cent per liter. Voor recente motoren zou er geen of slechts een beperkte invloed mogen zijn op vermogen en verbruik.

Check of je motor/scooter geschikt is voor 95 E10

Recente motoren kunnen perfect rijden op 95 E10. Kijk sowieso de boorddocumenten en handleiding van je motorfiets na of die geschikt is voor 95 E10. Mocht je de informatie daar niet vinden, contacteer je best je merkverdeler. Je kan ook de FEBIAC-webtool gebruiken via http://e10.febiac.be/nl of http://e10.febiac.be/fr

Je vindt alle info via de menubalk. Je hoeft slechts 4 vragen te beantwoorden om een idee te krijgen over de geschiktheid van je voertuig voor 95 E10. Hou best de boorddocumenten van je voertuig bij de hand voor info over model/versie/variant, chassisnummer, bouwjaar, modeljaar, motoruitvoering…

Er is ook een uitgebreide lijst in pdf, alfabetisch per merk. Die vind je o.a. in de FEBIAC-webtool door de link uitgebreide lijst aan te klikken onder de menurubrieken “Waarom deze test?” of “Hoe deze test gebruiken?”. Neem de pdf-lijst rustig door en lees de volledige info onder het betreffende merk als jouw model/versie er niet meteen expliciet bij staat; nogal wat merken geven een algemene regel over de geschiktheid van hun modellen (bv. alle modellen vanaf een bepaald jaar zijn allemaal geschikt). Indien geen info of bij twijfel, contacteer je merkverdeler of de invoerder.

 

Oudere motoren en scooters
Voor “oldtimers” tank je voortaan best benzine 98. Voor die generatie van motoren is de hoogwaardige benzine 98 nu al de beste optie en rijden de meeste eigenaars er al mee. Vanaf 2017 is benzine 98 geen optie meer, maar een must.

Motoren en scooters waarvoor de fabrikant aangeeft dat ze niet 95 E10 geschikt zijn

Door het verhogen van het bio-ethanol gehalte zouden bij die modellen problemen kunnen optreden door aantasting van de kleppen. De verbranding van ethanol geeft een zuur als residu dat oxidatie in het blok kan veroorzaken. Bij injectie gevoede motoren kan er verstopping van de injectoren optreden. Carburator gevoede (en dus oudere motoren) zullen een rijkere afstelling nodig hebben om dezelfde prestaties te leveren.

Lange periodes van stilstand
Voor zowel auto’s als motorfietsen is een lange periode van stilstand sowieso af te raden, of ze nu rijden op diesel of benzine, en of ze nu al dan niet geschikt zijn voor 95 E10. Best is om regelmatig toch een ritje te maken (zeker niet alleen de motor starten en stationair laten draaien, maar wel degelijk een half uur gaan rijden). Dat is het best voor de smering van de leidingen met olie, voor de banden, de conditie van de batterij, …

Rij je maar heel af en toe (slechts een paar keer per jaar) met je motor, dan is het ook aangeraden om benzine 98 te tanken. De nieuwe benzine 95 E10 is met meer bio-ethanol gemengd en kan zich bij een motor die lang stilstaat, mogelijk deels afscheiden en afzetting geven waardoor bepaalde leidingen verstopt kunnen geraken. Door de snellere verdamping wordt deze brandstof na een tijd ook minder rijk aan octaan, met een slechtere ontbranding tot gevolg. Zo stijgt het risico op detoneren (pingelen) van de motor waardoor er op termijn schade kan ontstaan. Als je regelmatig rijdt, is het benzineverloop in de tank en leidingen groot genoeg en krijgt de brandstof niet de kans om te verdampen of eventueel residu af te zetten. Als je motor in winterslaap gaat, is het best om bij de laatste 2 tankbeurten benzine 98 in te slaan zodat het hele systeem afgevuld is met 98.

Tip

Eender welke brandstof morsen op gelakte onderdelen (reservoir, kuipwerk) = wegvegen, ook bij het tanken van 95 E10. De nieuwe brandstof is immers door het hogere ethanolgehalte corrosiever dan de oude en bijt meer in op lakken en vernissen.

 

Meest geraadpleegde artikels

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven (39060)

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer (27253)

Lees meer

125 cc-scooter of motor: ook met rijbewijs B een mobiliteitsoplossing (7915)

Lees meer

Premie voor elektrische scooters en motors (7655)

Lees meer

Waarom blijft het zo stil rond de motor of de scooter tijdens de week van de mobiliteit? (6959)

Lees meer

Files nemen toe. Gemotoriseerde tweewielers worden te weinig ingezet voor woon-werkverkeer (6210)

Lees meer

Technologische vooruitgang maakt motor- en scooterrijden veiliger (6180)

Lees meer

Motoren en scooters, een oplossing voor de mobiliteitsproblemen (5956)

Lees meer

  • mash
  • mbk
  • cagiva
  • yamaha
  • neco
  • zero
  • tgb
  • cfmoto
  • skyteam
  • harley-davidson
  • beta-motorcycles
  • peugeot
  • tomos
  • bmw
  • royal-enfield
  • lml
  • fb-mondial
  • brixton
  • vespa
  • ksr-moto
  • husqvarna
  • derbi
  • gilera
  • can-am
  • sym
  • piaggio
  • orcal
  • boom-trikes
  • suzuki
  • victory
  • guzzi
  • triumph
  • indian
  • turbho
  • kawasaki
  • ducati
  • polaris
  • honda
  • ligier
  • aprilia

Mis niks van het Belgische motornieuws!

Schrijf je in op de newsletter van moto.be

Hoe me informeren over de uitschrijving en het gebruik van mijn gegevens?