Technologische vooruitgang maakt motor- en scooterrijden veiliger

Motorfietsen en scooters zijn een oplossing om het fileprobleem het hoofd te bieden. Maar de relatieve kwetsbaarheid van motor- en scooterrijders vormt voor veel mensen een barrière om de stap naar de gemotoriseerde tweewieler te zetten. De industrie werkt aan oplossingen, zoals anti-blokkeer- en motorstabiliteitssystemen, om motor- en scooterrijden veiliger te maken.

FEBIAC, de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie, ziet gemotoriseerde tweewielers (motoren en scooters) als een belangrijk element in de mobiliteitsdiscussie. Immers, wie met de motor of de scooter onderweg is, wint veel tijd in druk verkeer (stadsverkeer, stapvoets tot stilstaand fileverkeer) mede dankzij de tweewielervriendelijke wetgeving. Motor- en scooterrijders mogen bijvoorbeeld op de snelweg tussen twee rijen auto’s doorrijden op voorwaarde dat de verkeersstroom langzamer dan 50 kilometer per uur gaat en het snelheidsverschil tussen auto en de motor of scooter niet meer dan 20 kilometer per uur bedraagt. Maar het risico dat doorgaans aan de motor of scooter verbonden wordt, houdt een aantal mensen tegen om de overstap naar tweewielers ook daadwerkelijk te maken. Fabrikanten werken daarom aan technologieën om motoren en scooters veiliger te maken.

ABS

Een van die technologieën is ABS – het anti-blokkeer remsysteem. De eerste ABS-toepassingen kwamen al in de jaren negentig van de vorige eeuw op motoren. Maar nu worden die standaard gemonteerd: de EU heeft bepaald dat sinds dit jaar alle motoren en scooters vanaf 125 cc van ABS voorzien moeten zijn. ABS voorkomt het blokkeren van de wielen waardoor het risico op vallen bij bruuske remmanoeuvres sterk vermindert. Dankzij het systeem kan de berijder in noodsituaties zijn tweewieler beter beheersen. Cijfers van Bosch, één van de grootste fabrikanten van anti-blokkeer remsystemen, geven aan dat één op de vier motorongevallen met doden en gewonden voorkomen kan worden als alle gemotoriseerde tweewielers met ABS uitgerust zouden zijn. De ABS-oplossingen voor motoren en scooters zijn inmiddels compact genoeg om ook op modellen van 125 cc of minder gemonteerd te worden.

MSC

Gegevens van het Belgisch Instituut Voor de Verkeersveiligheid (BIVV) wijzen uit dat er bij éénvierde van de motorongevallen sprake is van een ‘eenzijdig ongeval’. Er is met andere woorden geen andere verkeersdeelnemer bij betrokken. Dergelijke ongevallen kunnen gebeuren als een motor- of scooterrijder met een te hoge snelheid een bocht in gaat en de controle over het voertuig verliest. ABS is al een manier om bij het remmen de stabiliteit te verhogen, maar enkele merken (KTM, Ducati) hebben motoren uitgerust met een MSC-systeem (Motorcycle Stability Control) om ook in andere situaties de stabiliteit te verbeteren. Het systeem verzamelt alle belangrijke data (onder andere snelheid van de wielen, hellingshoek, acceleratie en remdruk), herkent gevaarlijke situaties en voorkomt blokkeren, wegglijden en doorslippen van de wielen. BMW Motorrad werkt zelfs aan een systeem dat een motorfiets automatisch in balans houdt, zowel rijdend als stilstaand.

Om het vermogen van motoren met veel pk’s in alle omstandigheden controleerbaar naar de wielen en dus naar de weg te brengen zijn veel ervan al uitgerust met tractiecontrole en met ‘mappings’ om het motorkarakter aan het weertype (regen…) aan te passen. Bovendien hebben de wat grotere motoren schokbrekers die tijdens het rijden elektronisch aan de wegomstandigheden aangepast kunnen worden, wat de wegligging en dus ook de veiligheid ten goede komt.

Connectivity

In het digitale tijdperk van vandaag zoeken de merken ook naar oplossingen op het vlak van connectiviteit tussen voertuigen. Dat kan via systemen waarbij voertuigen direct met elkaar communiceren of via toepassingen op basis van smartphone-technologie. Een eerste stap naar ‘omgevings-connectiviteit’ is een dode hoek-waarschuwingssysteem, dat vooral van pas komt in druk stadsverkeer. Dat toont in de spiegel een signaal als er zich een andere verkeersdeelnemer in de dode hoek van de motor- of scooterrijder bevindt.

Veel van de oplossingen zijn in de autosector ontwikkeld. Het voordeel bij auto’s is dat er ruimte is om die systemen in onder te brengen. Die is er veel minder op motoren en scooters. De miniaturisering van de computertechniek heeft het echter mogelijk gemaakt om kleinere en vooral lichtere systemen voor tweewielergebruik te ontwikkelen om zo een bijdrage te leveren aan de veiligheid op de weg.

NB: Motorsalon 2017

Van 14 tot en met 22 januari 2017 zijn er in het kader van het jaarlijkse Auto- en Motorsalon (www.autosalon.be) twee Heizelpaleizen ingeruimd voor motoren en scooters. Salon-organisator FEBIAC, de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie, wil tijdens het Salon elke bezoeker in contact brengen met het universum van de gemotoriseerde tweewielers. Met het nieuwe online begeleidingsprogramma Start2Ride biedt FEBIAC ook  praktische informatie voor degenen die de stap naar de motor of scooter willen zetten of die de kennismaking met de gemotoriseerde tweewieler willen hernieuwen. De nieuwe website www.start2ride.be wordt gelanceerd bij het begin an het Auto- en Motorsalon.

 

 

Aangesloten artikels

Kawasaki onthult Z900 70kW versie, speciaal voor A2 rijders

Lees meer

Motoren en scooters, een oplossing voor de mobiliteitsproblemen

Lees meer

OPINIE: nieuwe brommers zijn euro4

Lees meer

De Multistrada 1200 Enduro wordt nu nog avontuurlijker met de Enduro Pro versie

Lees meer

Markt gemotoriseerde tweewielers herneemt in maart

Lees meer

Waarom blijft het zo stil rond de motor of de scooter tijdens de week van de mobiliteit?

Lees meer

Op twee wielen warm door de winter

Lees meer

Salon 2018: Dompel je onder in de wereld van het motorrijden en de motorrijders

Lees meer

Meest geraadpleegde artikels

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven (37500)

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer (24409)

Lees meer

Waarom blijft het zo stil rond de motor of de scooter tijdens de week van de mobiliteit? (6018)

Lees meer

Premie voor elektrische scooters en motors (5608)

Lees meer

Files nemen toe. Gemotoriseerde tweewielers worden te weinig ingezet voor woon-werkverkeer (5293)

Lees meer

Motoren en scooters, een oplossing voor de mobiliteitsproblemen (5058)

Lees meer

Triumph Wevelgem biedt motoren in leasing aan (4101)

Lees meer

  • ducati
  • cagiva
  • lml
  • gilera
  • aprilia
  • piaggio
  • zero
  • triumph
  • derbi
  • honda
  • mbk
  • guzzi
  • tgb
  • harley-davidson
  • turbho
  • polaris
  • victory
  • mash
  • orcal
  • peugeot
  • vespa
  • sym
  • boom-trikes
  • suzuki
  • ligier
  • kawasaki
  • royal-enfield
  • brixton
  • can-am
  • bmw
  • cfmoto
  • yamaha
  • husqvarna
  • fb-mondial
  • neco
  • tomos
  • skyteam
  • ksr-moto
  • beta-motorcycles
  • indian

Mis niks van het Belgische motornieuws!

Schrijf je in op de newsletter van moto.be

Hoe me informeren over de uitschrijving en het gebruik van mijn gegevens?