TRIUMPH LEVERT VANAF 2019 DE MOTOR VOOR DE FIM Moto2

Dit weekend is officieel bekend gemaakt dat Triumph exclusief leverancier zal worden van de motoren voor het Moto2TM kampioenschap van 2019 en de twee daaropvolgende jaren.

Triumph heeft een driejarig contract getekend met Dorma, de eigenaar van de merkenrechten van de MotoGPTM, voor het leveren van een specifiek voor de competitie getunede 765cc driecilinder. Het motorblok is gebaseerd is op de krachtbron van de eerder dit jaar gelanceerde nieuwe Triumph Street Triple generatie.

Dit nieuwe 765cc motorblok is ontstaan door een significante doorontwikkeling van de geprezen driecilinder van de Daytona 675, die een succesvol verleden kent in de motorsport met overwinningen op de Isle of Man TT, Daytona 200 en British Superbike kampioenschappen van 2014 en 2015.

Als basis is de 765cc driecilinder met de hoogste specificaties gebruikt, die van de Street Triple RS. Voor de MotoGPTM  zijn daarop de volgende aanpassingen uitgevoerd:

  • Aangepaste cilinderkop met gemodificeerde in- en uitlaat poorten voor meer flow.
  • Titanium kleppen en stijvere klepveren in verband met de toegenomen toeren per minuut.
  • Een race dynamo met een lagere output en verminderde inertie.
  • Verlengde 1ste versnelling
  • Specifiek voor wedstrijden ontwikkelde “Slipper Clutch” die instelbaar is.
  • Specifieke race ECU; die ontwikkeld is in samenwerking met Magneti Marelli
  • Aangepaste motordeksels die bijdragen aan een smallere motor.
  • Een ander carter die een verbeterde vorm van het spruitstuk mogelijk maakt.

De 765cc driecilinder van de nieuwe Street Triple RS is voor de Moto2TM aangepast en getuned voor nog meer vermogen en koppel.  In de standaard set-up levert het nieuwe 765cc motorblok al de hoogste prestaties ooit voor een Street Triple; met 123PK bij 11.700 rpm en 77Nm koppel bij 10.800 rpm. Ten opzichte van de vorige generatie, de 675cc, is de krachtbron op wel 80 punten aangepast, waaronder een grotere boring en slag. Daarnaast is de nieuwe 765cc onder andere voorzien van een nieuwe krukas, zuigers, drijfstangen, balans-as en een gemodificeerde versnellingsbak.

Het verschil tussen de voor de Moto2 geprepareerde 765cc krachtbron en het productie blok is dat de eerste meer lucht krijgt en hoger in de toeren klimt waardoor de algehele prestaties zijn toegenomen. Daarnaast zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd om de motor aan te passen voor wedstrijd gebruik.

Om de CGI video van het Triumph Moto2 motorblok te bekijken :

Aangesloten artikels

Kawasaki verrast met CAFE versie van Z900RS retro

Lees meer

Belgische teams voor de zijspan én quadscross der naties

Lees meer

Recordaantal deelnemers voor Dag van de Motorrijder en Ready to Ride

Lees meer

De 2018 Kawasaki Z1000SX in november al in de showroom

Lees meer

Meer vrouwen op de motor of de scooter? Goeie redenen om erin te geloven!

Lees meer

2018 KTM READY TO RACE SX-GAMMA WELDRA BIJ DE DEALERS

Lees meer

Meest geraadpleegde artikels

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven (39250)

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer (27538)

Lees meer

125 cc-scooter of motor: ook met rijbewijs B een mobiliteitsoplossing (8344)

Lees meer

Premie voor elektrische scooters en motors (7830)

Lees meer

Waarom blijft het zo stil rond de motor of de scooter tijdens de week van de mobiliteit? (7063)

Lees meer

Files nemen toe. Gemotoriseerde tweewielers worden te weinig ingezet voor woon-werkverkeer (6335)

Lees meer

Technologische vooruitgang maakt motor- en scooterrijden veiliger (6292)

Lees meer

  • aprilia
  • piaggio
  • sym
  • ducati
  • harley-davidson
  • ksr-moto
  • mbk
  • fb-mondial
  • brixton
  • neco
  • beta-motorcycles
  • skyteam
  • cagiva
  • derbi
  • polaris
  • zero
  • tgb
  • gilera
  • mash
  • ligier
  • kawasaki
  • guzzi
  • triumph
  • honda
  • bmw
  • lml
  • victory
  • indian
  • orcal
  • peugeot
  • can-am
  • turbho
  • vespa
  • yamaha
  • husqvarna
  • boom-trikes
  • royal-enfield
  • tomos
  • suzuki
  • cfmoto

Mis niks van het Belgische motornieuws!

Schrijf je in op de newsletter van moto.be

Hoe me informeren over de uitschrijving en het gebruik van mijn gegevens?