Week van de mobiliteit: FEBIAC vraagt ook aandacht voor de gemotoriseerde tweewieler

Van 16 tot 22 september 2018 vindt de Europese Week van de Mobiliteit plaats. Gedurende die week wordt de schijnwerper gericht op alternatieven voor de auto. FEBIAC vindt dat daarbij de gemotoriseerde tweewieler als een van de oplossingen van de mobiliteitsproblemen onderbelicht blijft. Vandaar dat de federatie ook aandacht vraagt voor de motorfiets en de scooter in het mobiliteitsdebat.

 

Dagelijks zijn er de berichten over (zware) verkeersproblemen op de Belgische wegen, vooral in de spitsuren – al neemt de filedruk ook tijdens de rest van de dag toe. Het is aanschuiven op de knooppunten van de snelwegen. Straten en wegen in steden slibben dicht. Oorzaken zijn onder andere wegenwerken, ongevallen en een infrastructuur die niet meer berekend is op de grotere verkeersdruk. In de week van 16 tot 22 september willen de overheden aandacht voor de mobiliteitsproblematiek vragen in het kader van de Europese Week van de Mobiliteit. Zo willen de Gewesten, de steden en de gemeenten tijdens die week verkeersdeelnemers kennis laten maken met alternatieve vervoersmogelijkheden als carpooling, autodelen, fietsen, bussen, rolschaatsen…

FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie merkt op dat in dat lijstje de gemotoriseerde tweewieler (motorfiets, scooter, bromfiets) ontbreekt. “De gemotoriseerde tweewielers bieden nochtans veel voordelen, zeker voor verplaatsingen over middellange- en lange afstand in woon-werkverkeer,” aldus Stijn Vancuyck, adviseur Tweewielers bij FEBIAC. “Voor die verplaatsingen zijn de gemotoriseerde tweewielers nog het enige vervoermiddel dat je rechtstreeks en zonder file- en parkeerproblemen van deur-tot-deur brengt.”

 

De praktische voordelen van motor en scooter

1) In fileverkeer mogen motoren en scooters tussen de rijen auto’s door rijden op voorwaarde dat de snelheid niet hoger ligt dan 50 kilometer per uur en het snelheidsverschil met de auto’s niet meer bedraagt dan 20 kilometer per uur. Onderzoek van Transport & Mobility Leuven heeft enkele jaren geleden al uitgewezen dat de lengte van files afneemt en files eerder opgelost raken als een deel van de automobilisten overschakelt op de motor of scooter (‘Pendelen per motorfiets, een impactanalyse’, 2011 – zie bijlage bij het persbericht). Indien slechts 10% van de autopendelaars overschakelt op een gemotoriseerde tweewieler vermindert zowel de lengte als de duurtijd van de files met 40%.

 

2) In de stad kunnen bestuurders van motoren, scooters en bromfietsen bij verkeersdrukte makkelijk tussen de auto’s door en zo sneller op hun bestemming geraken. Dat betekent ook dat ze minder lang aan het verkeer deelnemen en daardoor ook minder lang uitlaatgassen uitstoten dan het andere verkeer. Vancuyck wijst erop dat het aanbod aan elektrische scooters en motoren groeit. Die voertuigen zijn dus volledig aangepast om binnen de stad (lage emissie-zones…) te rijden.

Overigens bestaat er wettelijk de mogelijkheid dat busbanen opengesteld worden voor gemotoriseerde tweewielers op voorwaarde dat er een specifiek onderbord wordt geplaatst. Helaas is in de praktijk nog geen enkele busbaan opengesteld.

 

3) Een motor of scooter neemt minder parkeerplaats in. In verschillende steden zijn er al aparte parkeerplaatsen voor motoren en scooters. FEBIAC pleit er voor het aantal parkeerplaatsen voor gemotoriseerde tweewielers te vergroten en ook in parkeergarages de tweewielers toe te laten (in een aantal gevallen zijn daar motoren en scooters niet teogelaten omdat de detectoren voor de slagbomen de  tweewielers niet herkennen).

“Als je voldoende ruimte vrijhoudt voor de andere gebruikers van het voetpad mag je je  motor of scooters ook daar altijd parkeren. Dus altijd vlakbij je eindbestemming,” aldus Vancuyck

 

4) Automobilisten kunnen onder voorwaarden zonder specifiek rijbewijs voor de motor op de motor of scooter stappen. Zij moeten dan minstens twee jaar in het bezit zijn van het rijbewijs B. Verder mag de motor of scooter geen grotere cilinderinhoud dan 125 cc hebben en is het vermogen ervan beperkt tot maximaal 15 pk. In de praktijk blijkt dat dergelijke motoren en scooter vlot door het fileverkeer kunnen. (Wie na 1 mei 2011 het rijbewijs B heeft behaald moet wel verplicht vier uur scholing volgen – zonder examen. Die maatregel zorgt ervoor dat elke nieuwe gebruiker goed voorbereid op de openbare weg komt.)

 

Ook financiële voordelen

De weersomstandigheden en de kosten van het motor- en scooterrijders houden veel niet-motor- of scooterrijders tegen om de gemotoriseerde tweewieler als alternatief te overwegen voor de auto. FEBIAC weerlegt dat met de volgende argumenten:

 

1) Voor motor- en scooterrijders is er aangepaste wind- en waterdichte kledij. Dat maakt het mogelijk om ook bij lagere temperaturen en bij regenweer met de gemotoriseerde tweewieler aan het verkeer deel te nemen. Er is tegenwoordig ook een ruim aanbod van kleding met reflecterende strips en fluovlakken om zo beter gezien te worden door de andere verkeersdeelnemers.

 

2) De overheid maakt motor- en scooterrijden fiscaal aantrekkelijk: motoren en scooters tot 250 cc zijn vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting en de kosten voor woon-werkverkeer en beroepsverplaatsingen met een motorfiets of scooter zijn 100% aftrekbaar van de personenbelasting (aankoop motorfiets en kledij, benzine, onderhoud, pechverhelping, …).

 

3) Motor- of scooterrijden hoeft niet duur te zijn. Er zijn al 125 cc motoren met een nieuwprijs van nog geen 2.500 euro en de middenklasse motoren (onder meer voor het A2-rijbewijs) starten bij prijzen vanaf 5.000 euro. Die motoren en scooters hebben ook nog het voordeel dat ze lichter van gewicht zijn en smaller, wat de besturing ervan in fileverkeer vergemakkelijkt. Zegt Stijn Vancuyck: “In Vlaanderen wordt bovendien geen verkeersbelasting geheven op elektrische motorfietsen en scooters. Bovendien kent de Vlaamse Overheid ook nog een zero emission bonus toe aan elektrische bromfietsen (klasse B) en motoren, respectievelijk € 750 en € 1.500 (met een maximum van 25% van de catalogusprijs).”

 

 

 

 

Document te downloaden

Meest geraadpleegde artikels

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven (37499)

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer (24409)

Lees meer

Waarom blijft het zo stil rond de motor of de scooter tijdens de week van de mobiliteit? (6017)

Lees meer

Premie voor elektrische scooters en motors (5607)

Lees meer

Files nemen toe. Gemotoriseerde tweewielers worden te weinig ingezet voor woon-werkverkeer (5293)

Lees meer

Technologische vooruitgang maakt motor- en scooterrijden veiliger (5235)

Lees meer

Motoren en scooters, een oplossing voor de mobiliteitsproblemen (5058)

Lees meer

  • harley-davidson
  • orcal
  • can-am
  • piaggio
  • neco
  • boom-trikes
  • brixton
  • beta-motorcycles
  • gilera
  • ducati
  • cfmoto
  • zero
  • royal-enfield
  • sym
  • suzuki
  • turbho
  • ksr-moto
  • victory
  • kawasaki
  • honda
  • tgb
  • cagiva
  • derbi
  • polaris
  • tomos
  • fb-mondial
  • peugeot
  • vespa
  • husqvarna
  • lml
  • aprilia
  • mbk
  • bmw
  • skyteam
  • ligier
  • triumph
  • indian
  • guzzi
  • yamaha
  • mash

Mis niks van het Belgische motornieuws!

Schrijf je in op de newsletter van moto.be

Hoe me informeren over de uitschrijving en het gebruik van mijn gegevens?