Voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Ook de motorfietsfabrikanten hebben dat begrepen en spitsen zich toe op een doorgedreven en versnelde ontwikkeling van detectiesystemen en actieve veiligheidssystemen. Die systemen grijpen al in nog vóór het ongeval kan plaatshebben.  We bieden hierbij graag een overzicht van alle systemen die nu al op de meerderheid van de motorfietsen ter beschikking zijn, of die nog in volle ontwikkeling zijn en over enkele jaren net zo ‘standaard’ zullen zijn als ABS vandaag.

ABS

Het Anti-Blokkeer-Systeem is het best gekende actieve veiligheidssysteem, voor zowel auto’s als motorfietsen. Sinds 2016 moet elke nieuwe motorfiets boven 125cc uitgerust zijn met een ABS. Het ondersteunt de motorrijder tijdens het remmen, zelfs bij hard remmen of op gladde wegen. Het voorkomt het blokkeren van de wielen, zorgt voor de stabiliteit van het voertuig en een optimale vertraging tijdens het remmen. ABS draagt dus bij tot het verminderen van het risico op vallen en het verkorten van de remafstand.

Forward Collision Warning System

Een Forward Collision Warning systeem ondersteunt de rijder bij alle snelheden en omstandigheden. Even niet opletten en de verkeerssituatie kan plots helemaal veranderd zijn. Bosch heeft een waarschuwingssysteem voor aanrijdingen met motorfietsen ontwikkeld om het risico van een kop-staartbotsing te verminderen of de gevolgen ervan te beperken. Als het systeem detecteert dat een ander voertuig gevaarlijk dichtbij is en de rijder niet reageert op de situatie,waarschuwt het de rijder door middel van een akoestisch of optisch signaal.

Blind Spot Warning

De dodehoek detectie werkt hetzelfde als bij auto’s. Een radarsensor registreert objecten op moeilijk bereikbare plaatsen. Wanneer er zich een voertuig in de dode hoek van de motorfiets bevindt, waarschuwt de technologie de motorrijder door middel van een optisch signaal, bijvoorbeeld in de achteruitkijkspiegel.Dit systeem helpt motorrijders om veilig van rijstrook te wisselen.

Motorcycle Stability Control

Het stabiliteitscontrolesysteem van de motorfiets maakt gebruik van een reeks sensoren om de rijdynamiek van de tweewieler te registreren. Sensoren meten de draaisnelheid van de voor- en achterwielen en 100 keer per seconde worden de acceleratie en de hellingshoek van het voertuig gemeten. Het MSC-systeem biedt verschillende soorten controle, zelfs in bochten, die afhankelijk zijn van de hellingshoek van het voertuig. De remregeling verbetert de stabiliteit en remefficiëntie in alle rijsituaties. Door het analyseren van de sensorgegevens,het verschil in snelheid tussen de voor- en achterwielen en andere parameters die specifiek zijn voor de tweewieler, zoals de bandenmaat, de vorm van de banden de locatie van de sensor, berekent de MSC-unit de fysieke grenzen van de remkracht en kan er zelfs in een bocht worden bijgeremd.

Als MSC detecteert dat een wiel begint te blokkeren, activeert het de drukmodulator inhet hydraulische remcircuit. Dit verlaagt de remdruk en bouwt deze vervolgens binnen een fractie van een seconde weer op, wat resulteert in precies zoveel remdruk als nodig is om te voorkomen dat elk wiel blokkeert en om de remafstand te minimaliseren. De tractieregeling regelt het maximale motorkoppel zodat de aandrijfkracht efficiënt op de weg wordt overgebracht, zelfs op een variabel of glad wegdek. De elektronische functie van het gecombineerde remsysteem zorgt te allen tijde voor een optimale verdeling van de remkracht, zelfs wanneer de berijder per ongeluk slechts één van de twee remmen gebruikt of te hard remt.

Hill Hold Assist

Hill Hold Assist helpt de motorrijder om makkelijker vanuit stilstand op een helling te vertrekken. Zodra de rijder de remhendel en het pedaal op een helling heeft losgelaten, houdt de functie de remmen automatisch tot vijf seconden langer vast. De functie wordt automatisch geactiveerd bij stilstand en gedeactiveerd bij vertrek.

Traction Control

De tractiecontrole regelt het maximale motorkoppel, zodat het achterwiel niet meer doorspint bij een krachtige acceleratie. Het biedt zowel ondersteuning op asfalt als ook op off road terrein.

Wheelie Control

De wheelie control detecteert of het voorwiel van de grond komt en past het koppel aan in functie van de snelheid en de hellingshoek.

Rear-wheel lift-up control

Wanneer je heel hard moet remmen met de voorrem kan het achterste van de motorfiets zich oprichten. Als het achterwiel tijdens het remmen omhoog dreigt te komen,vermindert deze functie de druk op het voorwiel om het achterwiel op de grond te houden.

Adaptive Cruise Control

In druk verkeer rijden en de juiste afstand houden tot het voertuig verderop vergt veel concentratie. Zeker op de snelweg wordt het na langere tijd vermoeiend. Adaptive Cruise Control past de snelheid van de motorfiets aan de voorliggers aan en houdt een veilige volgafstand. Dit kan helpen om kop-staartbotsingen te vermijden door onvoldoende afstand tot de voorligger te houden. En niet alleen biedt ACC de rijder meer comfort, het stelt hem ook in staat om zich meer op de weg te concentreren, vooral bij hoge verkeersdichtheid.

Bandenspanningscontrole

Het is een elektronische systeem dat de bandenspanning (realtime) in de gaten houdt en een signaal aan de bestuurder geeft zodra er iets mis is. Het verhoogt de rijveiligheid, door het tijdig opmerken van een te lage bandenspanning. Het voorkomt een hoger brandstofverbruik en onnodige bandenslijtage.

Automatische instelling van rijmodi

Op meer en meer motorfietsen worden ook “rijmodi” aangeboden, waarbij je met één druk op de knop kan kiezen voor andere instellingen (automatische regeling van ABS ,stability control, vering en gasrespons) in functie van:

– de weg (asfalt – gravel),

– de weersomstandigheden (droog – regen)

– rijgedrag (defensief -sportief)

E-Call

Na een motorongeval telt elke minuut. Om te verzekeren dat slachtoffers meteen worden geholpen, ontwikkelde BMW Motorrad de optie “intelligente noodoproep”(ECALL). Bij een ongeval neemt de “intelligente noodoproep” automatisch contact op met het callcenter van BMW, om de hulp zo snel mogelijk op gang te brengen en – zo mogelijk – een eerste contact te leggen met het slachtoffer.Het systeem kan bovendien ook manueel worden ingeschakeld. Uit het gebruik vandit soort ECALL-systemen is al gebleken dat de hulpdiensten zo sneller ter plaatse zijn.

Door zowel de automatische als handmatige activering, stuurt de “intelligente noodoproep” de coördinaten van het voertuig direct naar het callcenter, in plaats van de bestuurder alleen in contact te brengen met de lokale hulpdienst.Met behulp van deze gegevens kan naast de locatie van het ongeluk ook de rijrichting worden bepaald, zodat zelfs lastig te lokaliseren bestemmingen snel bereikt kunnen worden door de hulpdiensten.

Een communicatiesysteem in de helm is niet noodzakelijk om communicatie met het callcenter op te bouwen, omdat er een vaste luidspreker en microfoon geïnstalleerd zijn op de rechter handgreep van het voertuig.

Aangesloten artikels

  • brixton
  • gilera
  • tgb
  • orcal
  • fb-mondial
  • triumph
  • ducati
  • bmw
  • tomos
  • boom-trikes
  • peugeot
  • kawasaki
  • honda
  • skyteam
  • cagiva
  • derbi
  • cfmoto
  • vespa
  • victory
  • harley-davidson
  • lml
  • royal-enfield
  • mash
  • ligier
  • beta-motorcycles
  • can-am
  • turbho
  • aprilia
  • husqvarna
  • piaggio
  • zero
  • neco
  • ksr-moto
  • mbk
  • yamaha
  • sym
  • polaris
  • guzzi
  • indian
  • suzuki

Mis niks van het Belgische motornieuws!

Schrijf je in op de newsletter van moto.be

Hoe me informeren over de uitschrijving en het gebruik van mijn gegevens?