BMW Motorrad stelt de nieuwe BMW C 400 X en C 400 GT voor

De BMW C 400 X en C 400 GT, de middelgrote scooters uit het BMW Motorrad gamma, zijn vernieuwd. Om er voor te zorgen dat BMW Motorrad de referentie blijft in het segment van de stedelijke mobiliteit werden er een aantal belangrijke technische verbeteringen doorgevoerd en nieuwe kleuren en stijlen toegevoegd aan de keuzemogelijkheden. De wereldwijde introductie van deze modellen vindt plaats in mei 2021.

Met de C 400 X in 2017 en de C 400 GT in 2018 presenteerde BMW Motorrad voor het eerst twee premiumvoertuigen in het segment van de middelgrote scooters. Sindsdien maakt de C 400 X met zijn dynamische rijeigenschappen indruk op zijn klanten in het segment van de stedelijke mobiliteit, terwijl de C 400 GT, als Gran Turismo-variant geschikt voor tourritten, zich onderscheidt door zijn uitgebreide gamma comfortvoorzieningen. Om ervoor te zorgen dat dit ook in de toekomst zo blijft, heeft BMW Motorrad de twee middelgrote scooters nu opgewaardeerd en, naast enkele belangrijke technische verbeteringen, ook nieuwe kleuren en stijlen gegeven.

De herwerkte aandrijving voldoet niet alleen aan de EU 5-homologatie, maar maakt vooral indruk op rijders met een nog soepelere en gevoeligere gasrespons en meer stabiliteit bij stationair draaien. Naast het E-gas en het nieuwe motormanagement dragen ook de geoptimaliseerde veren voor de centrifugaalkoppeling bij tot de stabiliteit van de motor. De tolerantie van de veerkracht werd beperkt, de veerkracht is wat toegenomen en het motortoerental werd lichtjes verhoogd wanneer de koppeling opnieuw weer aangrijpt. Door de verminderde toleranties is de spreiding van de snelheid bij het ontkoppelen kleiner en ontstaat er geen vertraagde opening van de koppeling – wat af en toe gebeurde bij zijn voorganger.

Net als voordien wordt hij aangedreven door de beproefde, geoptimaliseerde eencilindermotor met een vermogen van 25 kW (34 pk) bij 7.500 t/min en een koppel van 35 Nm bij 5.750 t/min. De krachtoverbrenging gebeurt via een CVT-versnellingsbak (continu variabele transmissie) en een torsiestijve swingarm voor de aandrijflijn met een innovatieve armlager voor minimale trillingen en dus maximaal comfort. Dankzij de huidige EU 5-homologatie blijven de nieuwe C 400 X en C 400 GT de ideale partners voor dynamisch en zorgeloos rijplezier op een scooter.

Daarom is de motor naast een nieuw motormanagement ook voorzien van een zogenaamde ‘elektronische gashendel’ (E-gas) en een elektrisch bediende gasklep. Andere optimalisaties zijn een gewijzigde matrix en coating van de katalysator, een breedbandzuurstofsensor, wijzigingen aan de cilinderkop, een nieuwe sensor op het deksel van de generator, een aangepaste kabelboom en een gewijzigde regeling van het stationaire toerental. De stationairtoerentalregelaar in de airbox is weggelaten; het stationaire toerental wordt nu geregeld via een bypass voor de gasklep en een turbulentiesysteem.
De herwerkte aandrijving voldoet niet alleen aan de EU 5-homologatie, maar maakt vooral indruk op rijders met een nog soepelere en gevoeligere gasrespons en meer stabiliteit bij stationair draaien. Naast het E-gas en het nieuwe motormanagement dragen ook de geoptimaliseerde veren voor de centrifugaalkoppeling bij tot de stabiliteit van de motor. De tolerantie van de veerkracht werd beperkt, de veerkracht is wat toegenomen en het motortoerental werd lichtjes verhoogd wanneer de koppeling opnieuw weer aangrijpt. Door de verminderde toleranties is de spreiding van de snelheid bij het ontkoppelen kleiner en ontstaat er geen vertraagde opening van de koppeling – wat af en toe gebeurde bij zijn voorganger.

Het remsysteem van de nieuwe C 400 X en C 400 GT werd eveneens herzien. Dankzij de nieuwe remklauwen biedt het dubbeleschijfremsysteem vooraan een stabieler en duidelijker drukpunt en een beter terugrolgedrag van de remzuigers. Dat gaat gepaard met een uitgelijnde slag van de hendel voor de achterrem links en de voorrem rechts voor een symmetrisch remgevoel.

Twee nieuwe aantrekkelijke kleuren, naast de stijlversies ‘Sport’ (C 400 X) en ‘Triple Black’ (C 400 GT).Net als voordien volgen de nieuwe BMW C 400 X en C 400 GT de onmiskenbare designtaal van BMW Motorrad. De moderne en toekomstgerichte look weerspiegelt de designfilosofie van BMW Motorrad perfect. De nieuwe middelgrote scooters van BMW Motorrad worden elk aangeboden in drie verschillende kleurvarianten.

C 400 X.

  • Basiskoetswerkkleur Blackstorm metallic.
  • Optionele koetswerkkleur Granite Grey metallic.
  • Style Sport (Blackstorm metallic/Racingblue metallic matt.

C 400 GT.

  • Basiskoetswerkkleur Alpine White.
  • Optionele koetswerkkleur Kallisto Grey metallic.
  • Style Triple Black (Blackstorm metallic met matte tapes.

Meer informatie op de website van BMW.

Meest geraadpleegde artikels

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven (41578)

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer (31612)

Lees meer

125 cc-scooter of motor: ook met rijbewijs B een mobiliteitsoplossing (17623)

Lees meer

Motorrijders en de ‘reddingsstrook’  (15822)

Lees meer

Motorkleding: comfortabele bescherming, ook in de zomer (8635)

Lees meer

  • yamaha
  • harley-davidson
  • kawasaki
  • indian
  • cfmoto
  • ducati
  • zero
  • turbho
  • honda
  • orcal
  • gilera
  • lml
  • polaris
  • fb-mondial
  • husqvarna
  • can-am
  • guzzi
  • derbi
  • sym
  • bmw
  • suzuki
  • royal-enfield
  • mash
  • ligier
  • piaggio
  • skyteam
  • neco
  • boom-trikes
  • tgb
  • cagiva
  • peugeot
  • brixton
  • vespa
  • tomos
  • beta-motorcycles
  • triumph
  • aprilia
  • mbk
  • ksr-moto
  • victory

Mis niks van het Belgische motornieuws!

Schrijf je in op de newsletter van moto.be

Hoe me informeren over de uitschrijving en het gebruik van mijn gegevens?