Motorrijders en de ‘reddingsstrook’ 

vanaf 1 oktober is het verplicht om in files een reddingsstrook voor de hulpdiensten te vormen op alle wegen met twee rijstroken of meer per rijrichtingDie mag ook door de motorrijders worden gebruikt. Op snelwegen gebeuren amper ongelukken met motorfietsen.  

 Voertuigen op de linkerrijstrook moeten uiterst links gaan staan en al de rest zoveel mogelijk rechtsEn dit van zodra een file ontstaat, zonder dat er sirenes te horen zijn. Op die manier ontstaat een vrije doorgang voor de hulpdiensten. Het systeem is al verplicht in andere landen zoals Luxemburg, Duitsland of Zwitserland. De verplichting is niet beperkt is tot snelwegen maar moet ook worden toegepast op gewestwegen en alle andere wegen die minstens twee rijstroken hebben.   

 

Net zoals de motorrijders gebruiken de hulpdiensten ook liever niet de pechstrook? De hulpdiensten kunnen die uiteraard nog steeds gebruiken, maar om andere redenenMaar de pechstrook wordt regelmatig versperd door defecte of verongelukte voertuigen. Er liggen ook weggeruimde brokstukken en vaak wordt ze afgeschaft of versmald om een extra rijstrook of spitsstrook toe te voegen (zoals op de E40 van Brussel naar Leuven).   

 De reddingsstrook is ook interessant voor motorrijders, want het is juist de plaats waar het voor hen toegestaan is om zich een weg door de files te banenVandaag zijn er nog steeds automobilisten die aarzelen om motorrijders in files door te laten, maar voortaan zullen ze geen enkel excuus meer hebben om de deur dicht te doen voor de tweewielersMotorrijders die files voorbijrijden worden wel geacht dit te doen met een zeer matige snelheid, maximum 20 km/u sneller dan de automobilisten 

 

Amper ongelukken met motorrijders op snelwegen 

 In 2016 stelde het Belgische verkeersveiligheidsinstituut een rapport op met een evaluatie van het filteren op onze snelwegen. Daaruit blijkt dat er maar een kleine aantal motorongevallen met meerdere voertuigen op de autosnelwegen voorkomen. Het zou gaan over amper 2,6 % van de motorongevallen. Het legaliseren van het filteren heeft op dit cijfer amper een impact gehad.  

Meest geraadpleegde artikels

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven (41870)

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer (31917)

Lees meer

125 cc-scooter of motor: ook met rijbewijs B een mobiliteitsoplossing (17999)

Lees meer

Elektrische Superbike van Saroléa – The Mighthy Machines (9128)

Lees meer

Motorkleding: comfortabele bescherming, ook in de zomer (9022)

Lees meer

  • neco
  • aprilia
  • gilera
  • brixton
  • guzzi
  • bmw
  • zero
  • peugeot
  • suzuki
  • triumph
  • ksr-moto
  • tomos
  • boom-trikes
  • cagiva
  • can-am
  • cfmoto
  • piaggio
  • yamaha
  • vespa
  • skyteam
  • royal-enfield
  • harley-davidson
  • lml
  • polaris
  • husqvarna
  • orcal
  • derbi
  • fb-mondial
  • victory
  • mbk
  • turbho
  • mash
  • ligier
  • beta-motorcycles
  • honda
  • kawasaki
  • ducati
  • indian
  • tgb
  • sym

Mis niks van het Belgische motornieuws!

Schrijf je in op de newsletter van moto.be

Hoe me informeren over de uitschrijving en het gebruik van mijn gegevens?