Reneos, uniek Europees platform voor inzameling en recycling van grote Li-ion batterijen, schiet uit startblokken

Op initiatief van Bebat en haar Europese zusterorganisaties neemt het inzamelen en het recyclen van afgedankte lithium-ion batterijen een vliegende start met Zero Motorcycles als klant.

Reneos, het Europese platform voor de inzameling en recycling van lithium-ion batterijen, gaat van start. Dankzij de expertise van Bebat en in samenwerking met haar Europese zusterorganisaties kunnen batterijen van elektrische en hybride voertuigen (auto’s, bussen, vrachtwagens, vorkheftrucks, motorfietsen, …), thuisbatterijen en industriële toepassingen vanaf nu op Europese schaal worden opgehaald en gerecycled of hergebruikt (met akkoord van de klant). Zo vormen de marktleiders in het inzamelen van afgedankte batterijen een Europees netwerk om tegemoet te komen aan de stijgende vraag naar recycling van batterijen van elektrische voertuigen (EV’s). Dat de internationale markt daar nu ook klaar voor is, blijkt uit een eerste samenwerking met de industrie met Zero Motorcycles, toonaangevend constructeur van uitsluitend elektrische motorfietsen.

EV-batterijen kennen exponentiële groei

Het gebruik van batterijen zit al jaren in stijgende lijn. Met de komst van elektrische auto’s, motorfietsen en andere e-voertuigen is ook de vraag naar duurzame oplossingen voor gebruikte lithium-ion batterijen gegroeid. Studies tonen aan dat de verdere elektrificatie van onze mobiliteit een exponentiële groei in het aantal batterijen zal veroorzaken.1 Vandaag zijn EV’s goed voor ongeveer 2,7% van het totale aantal auto’s. Tegen 2025 zal dit cijfer stijgen tot 10%. Bijgevolg zal de vraag naar oplossingen voor afgedankte batterijen de komende jaren verder groeien. Om de EV-industrie die Europees of mondiaal is georganiseerd te kunnen ondersteunen en te zorgen voor een substantiële bijdrage aan de circulaire economie is er behoefte aan een internationaal netwerk.

Unieke Europese samenwerking

Omdat de inzameling en recycling van lithium-ion batterijen specifieke kennis vereist, heeft Bebat zich gespecialiseerd in het inzamelen en recyclen ervan. Vanuit die lokale expertise slaat Bebat de handen in elkaar met haar toonaangevende zusterorganisaties in Duitsland, Italië en Noorwegen om tegemoet te komen aan de vraag van internationale bedrijven om een omvattend netwerk voor op te richten.

Reneos bouwt verder op de expertise van nationale inzamelaars en maakt recycling van EV-batterijen op grote schaal toegankelijk. De nationale inzamelaars zorgen ervoor dat afgedankte en beschadigde batterijen veilig worden vervoerd en opgeslagen, met inachtneming van de Europese richtlijn voor het vervoer van gevaarlijke goederen over de weg en de nationale wetgeving, waarna ze vervolgens een tweede leven krijgen. Bij de verwerking van de gebruikte EV-batterijen wordt een keuze gemaakt tussen hergebruik, herbestemming of ontmanteling voor recycling, en dit steeds volgens de vereisten van de producent. Op die manier wil Reneos bijdragen aan een duurzame oplossing voor het toenemende aantal batterijen.

Philippe Celis, CEO voor Reneos: “We merken al enkele jaren dat de Europese industrie op een internationaal niveau naar duurzame oplossingen zoekt voor de opvang en recycling van de stijgende hoeveelheid EV-batterijen. Met Reneos hebben we een unieke Europese samenwerking op poten gezet en consolideren we de expertise van verschillende marktleiders in het ophalen en de nazorg van dergelijke batterijen en behouden we eveneens de nationale verankering en kennis van onze partnerorganisaties. Zo kunnen we organisaties op een internationaal niveau bedienen en tegelijkertijd een service aanbieden die op maat van lokale wetgeving en veiligheidsvoorschriften gemaakt is.

Draagvlak vanuit de industrie

Dat een Europees ophaal- en recyclingsysteem meer dan welkom is, bewijst Reneos meteen dankzij het partnership met Zero Motorcycles. Sinds oktober verzorgt Reneos namelijk de ophaling en recycling van gebruikte EV-batterijen voor deze producent van elektrische motoren. Zero Motorcycles is Amerikaans van oorsprong maar heeft intussen heel wat Europese dealers in de Benelux, Noorwegen, Finland, Zweden, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal, Verenigd Koninkrijk, Ireland, Oostenrijk en Tsjechië. Dankzij de nationale verankering van Reneos zullen batterijen in die landen volgens de geldende wetgeving en veiligheidsvoorschriften worden opgehaald, getransporteerd en verwerkt.

Danny van der Horst van Zero Motorcycles: “Als constructeur van uitsluitend elektrische motoren worden we vanzelfsprekend ook geconfronteerd met afgedankte EV-batterijen. Met Reneos kunnen we die batterijen op een correcte manier inzamelen en recyclen. Deze samenwerking is een mooi voorbeeld van hoe onze industrie over de grenzen heen toch nog een stap verder kan gaan met een Europees netwerk .

Meest geraadpleegde artikels

Helft van het aantal bromfietsen nog niet ingeschreven (41506)

Lees meer

Motorrijders op de busbaan voor een vlot en veilig verkeer (31534)

Lees meer

125 cc-scooter of motor: ook met rijbewijs B een mobiliteitsoplossing (17534)

Lees meer

Motorrijders en de ‘reddingsstrook’  (15753)

Lees meer

Motorkleding: comfortabele bescherming, ook in de zomer (8543)

Lees meer

  • indian
  • neco
  • sym
  • kawasaki
  • cagiva
  • polaris
  • husqvarna
  • ligier
  • peugeot
  • bmw
  • tgb
  • brixton
  • ksr-moto
  • mbk
  • boom-trikes
  • guzzi
  • triumph
  • cfmoto
  • fb-mondial
  • beta-motorcycles
  • suzuki
  • mash
  • honda
  • vespa
  • gilera
  • royal-enfield
  • can-am
  • piaggio
  • tomos
  • victory
  • aprilia
  • yamaha
  • harley-davidson
  • skyteam
  • turbho
  • derbi
  • lml
  • ducati
  • zero
  • orcal

Mis niks van het Belgische motornieuws!

Schrijf je in op de newsletter van moto.be

Hoe me informeren over de uitschrijving en het gebruik van mijn gegevens?